Så bokar du flyttstädning i Stockholm på rätt sätt

När du flyttar ut ur ditt hem kan städningen lätt kännas som någonting du vill nedprioritera. Du har helt enkelt en massa andra uppgifter att utföra som känns viktigare eller roligare för dig. Vi förstår att det kan kännas onödigt stressande att behöva städa ur lägenheten innan du flyttar. Å andra sidan är det också väldigt viktigt att du gör detta – i annat fall kan hyresvärdens inhyrande av en städfirma i slutändan stå dig dyrt. Därför är det i de allra flesta fall att boka flyttstädning i Stockholm istället för att strunta i att göra detta.

Men hur går man egentligen tillväga för att göra en sådan bokning på bästa möjliga sätt? Det finns förvisso inga sätt som är direkt rätt eller fel, däremot finns det några oskrivna regler. Nedan går vi igenom vad du bör tänka på när du bokar flyttstäd av en lokal städfirma!

Tips som hjälper dig att boka flyttstädning i Stockholm

Som vi redan har nämnt finns det vissa oskrivna regler när det kommer till bokning av flyttstädning i Stockholm. Genom att ha kolla på dessa kan du enklare boka flyttstäd på ett så smidigt och bra sätt som möjligt. Några exempel på de tips som du bör ta till dig är att:

  • Vara tidigt ute med din bokning. God framförhållning är A och O när du ska göra en bokning av något slag. Detta gäller även när du har tänkt boka flyttstäd. Du bör nämligen se till att vara tillräckligt tidigt ute för att säkerställa att städfirman inte är upptagen på annat håll när du behöver dem. En bra tumregel som du kan förhålla dig till är att försöka boka städningen så tidigt som möjligt, d.v.s. så fort du vet vilket datum du ska flytta.
  • Vara tydlig med ditt behov. Ett annat bra tips är att vara tydlig med ditt behov när du gör din bokning. Detta för att städfirman ska vara helt införstådd med vilken städtjänst du behöver. Med detta sagt brukar en flyttstädning alltid inkludera vissa tjänster.
  • Be om en offert. Du bör be städfirman om en skriftlig offert. Dessutom kan du tjäna på att ta in flera offerter från olika aktörer för att kunna jämföra dessa mot varandra.

Investera i guldpris – Så går det till

Att investera i aktuellt guldpris kan ske på flera olika sätt. Vilket som är bäst beror både på långsiktighet, önskemål om hävstång och kostnadseffektivitet.

Certifikat

Ett certifikat är ett värdepapper som följer värdet på en underliggande tillgång – utifrån dess procentuella förändring. Certifikatet kan exempelvis kosta 100 kronor och går internationellt guldpris upp 5 % kommer certifikatet att gå upp till 105 kronor. Detta förutsätter däremot att marknaden är likvid dvs. har stor handel och därmed en automatisk justerad prissättning.
Att investera i certifikat är ett enkelt sätt att exponera sitt kapital mot internationellt guldpris utan att äga den underliggande tillgången. Dessutom kan certifikat handlas inom ISK.

Bull/Bear-certifikat

Bull- och Bear-certifikat används av de som vill investera i guldpriset med hävstång – på relativt kort sikt.

  • Bull – Följer procentuell prisförändring multiplicerat med hävstången. Med X5 i hävstång kommer värdet på Bull-certifikatet att röra sig fem gånger mer än guldpriset. Detta både uppåt och nedåt.
  • Bear – Rör sig tvärtemot mot priset på dess underliggande tillgång. Det är därmed ett värdepapper att investera i vid tro på att priset kommer att gå ner på tillgången. Går priset ner 1 % kommer detta värdepapper att gå upp 1%. Även dessa kan handlas med hävstång på olika nivåer.

Bull- och Bearcertifikat används primärt vid spekulation på kort sikt eftersom dessa har en inbyggd hävstång som missgynnas av längre tids investering.

Fysiskt guld

De flesta medelstora, eller stora, städer har minst en guldbutik där guld kan köpas och sälja till aktuellt guldpris. Priset justeras visserligen löpande men sällan mer än någon gång per vecka. Detta till skillnad på pris på certifikat och andra värdepapper som justeras hela tiden, under börsens öppettider, utifrån den handel som sker.

Att äga fysiskt guld innebär att säkerheten helt och hållet är upp till köparen. Detta till skillnad mot certifikat och andra värdepapper då det krävs att man litar på utgivaren, banken osv.

ETF som följer guldpris

ETF är börshandlade fonder. De handlas därmed på samma sätt som aktier när börsen är öppen. Det går att lägga limit order, stop-loss osv. Men istället för att göra detta på en enda aktie så sker handel i en fond som består av olika tillgångar. En guld-ETF är därmed helt bestående av denna ädelmetall. Det finns även fonder som består av flera olika ädelmetaller.

Arvodet viktigt för bostadssäljare som vill anlita mäklare

Som du säkert känner till debiterar fastighetsmäklare ett arvode när du anlitar denne och nyttjas dennes tjänster. För bostadssäljare som vill anlita mäklare är därför arvodet en viktig faktor i valet av fastighetsmäklare. Personen ifråga kommer nämligen ta betalt i form av en procentandel av köpeskillingen. Som du säkert redan vet om du tidigare har sålt en bostad brukar arvodet inte vara särskilt lågt.

Det är med andra ord inte billigt att anlita en fastighetsmäklare. Men trots att säljare av bostäder ofta är smärtsamt medvetna om hur mycket mäklarna kostar är deras tjänster närmast oumbärliga. För trots att ett genomsnittligt mäklararvode i Stockholm ligger på 80 576 kr är tjänsterna väl värda sitt pris. Med detta sagt kan du fortfarande tjäna en hel del på att jämföra arvoden från flera olika fastighetsmäklare innan du väljer att anlita en av dessa,

Viktigt för bostadssäljare som vill anlita mäklare att våga jämföra

Det första som du behöver känna till om dessa arvoden är att de vanligtvis ligger på runt 1,6 procent. Detta är vad som anses vara ett normalt arvode för fastighetsmäklare i vår huvudstad. Men det finns variationer och vissa lägger sig högre medan andra debiterar ett något lägre arvode. Därför är det för bostadssäljare som vill anlita mäklare viktigt att våga jämföra arvoden från flera olika aktörer.

Det är också viktigt att ha följande aspekter i åtanke:

  • Arvodet är ganska betydande i kronor och ören. Även om 1,6 procent kanske inte låter som särskilt mycket går en villa i huvudstaden ofta för omkring 4-6 miljoner kronor eller mer. Det betyder att din fastighetsmäklare kan debitera ett arvode som uppgår till runt 80 000 kr – ibland lite mer, ibland något mindre.
  • Du kan spara en del pengar genom att jämföra. Innan du anlitar en mäklare är det viktigt att du gör en jämförelse. Det finns en hel del fördelar för den som jämför mäklararvoden i Göteborg, Stockholm och andra större städer i Sverige. Detta med hjälp av specialiserade jämförelsesajter.
  • Skickliga förhandlare kan spara tusenlappar. Ponera att du säljer en fastighet värd 6 miljoner kronor och ett genomsnittligt mäklararvode i Stockholm är 1,6 procent. Du kan då spara 6 000 kr bara genom att förhandla ner arvodet till 1,5 procent.

Så anordnar du ett framgångsrikt digitalt event

Många personer använder internet för att kunna kommunicera med familj och vänner samt för att utföra olika typer av ärenden. Dessutom har det blivit allt vanligare att evenemang av olika slag är digitala och sänds via nätet. Men det är fortfarande många arrangörer som känner sig tveksamma inför att anordna ett digitalt event. Här delar vi med oss av våra bästa tips för att säkerställa att ett sådant blir framgångsrikt!

5 tips för dig som vill anordna ett digitalt event på bästa sätt

För att eventet ska bli så bra som det potentiellt sett kan bli bör du som arrangör tänka på att:

  • Ha en tydlig målsättning redan från början. Innan du börjar planera ett digitalt event bör du ha en tydlig målsättning med detsamma. Ta gärna fram mål som är specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsbegränsade. Detta bör du göra redan innan du sätter agendan för eventet eller väljer en plattform att hålla det via. Se också till att hela det team som är involverat i projektet vet vad du vill uppnå.
  • Välj en plattform att anordna eventet via. Det finns många olika plattformar som kan användas för att anordna event på ett digitalt sätt. Nästa steg i processen är därför att göra lite egna efterforskningar och hitta ett lämpligt sådant att använda.
  • Välj den rätta tiden för eventet. Det är också viktigt att du väljer den mest optimala tiden att hålla ditt evenemang. Detta för att så många personer som möjligt ska kunna delta. Här bör du även ha agendan i åtanke och fundera kring huruvida du vill kunna hålla en session med frågor och svar i slutändan.
  • Marknadsför eventet. Du bör inte bara luta dig tillbaka och förvänta dig att personer helt slumpmässigt hittar till ditt evenemang. Se istället till att marknadsföra det ordentligt på förhand så att din målgrupp vet när det går av stapeln och hur de kan delta.
  • Engagera målgruppen. När du anordnar ett digitalt event är det sällan bra att ha en timmeslång session som närmast liknar katederundervisning. Engagera istället din målgrupp genom att involvera dem och uppmuntra dem att ställa frågor och delta på olika sätt.

Skicka blombud i Göteborg – Fyra tips

Blombud är ett enkelt, snabbt och uppskattat sätt att ge en present till en vän på distans. Det finns flera aktörer som erbjuder blombud i Göteborg och dessa har olika utbud, priser och tjänster. Här ges några tips på vägen inför att buketten skickas med bud.

  • Jämför utbud
    De två stora giganterna inom blombud i Göteborg är Interflora och Euroflorist. Bägge erbjuder ett stort utbud av buketter, chokladaskar och andra tillbehör. Priserna är även relativt lika. Men är det något speciellt som söks kan det vara smart att besöka bägge företagens hemsidor för att se på utbud och priser.
  • Kontrollera att mottagaren är hemma
    Se till att vännen inte är på semester, eller bortrest av annan orsak, när budet förväntas komma. De kan visserligen ringa och kontrollera att mottagaren är hemma men det hjälper föga om personen befinner sig flera mil bort.
  • Se på tilläggstjänster
    Chokladkaka, Trisslott eller ett kort? Det krävs ofta bara en mindre summa för att höja upplevelsen en nivå.
  • Planera i tid
    Enligt en stor jämförelsesida på nätet behöver blombud i Göteborg beställas före 12.00 eller 13.00 för att leverans ska kunna ske samma dag. Men det kan variera mellan olika städer och företag. Det är alltid bättre att vara ute i god tid!

Skicka blombud i Göteborg via…

Det finns ett flertal aktörer att välja mellan för den som vill skicka ett blombud i Göteborg. Det absolut vanligaste är att en stor floristkedja anlitas – men det finns även alternativ.

  • Interflora – Kanske den mest kända floristkedjan i Sverige. Är även känd för att erbjuda blombud över stora delar av Sverige. Detta med allt från färdiga buketter till ”ros via sms”.
  • Euroflorist – En stor aktör som finns i flera europeiska länder. Utbud av produkter och tjänster har stora likheter med Interflora.
  • Foodora – Foodora, och liknande tjänster, har mer än bara restaurangmat i sitt utbud. De har även samarbeten med små livsmedelsbutiker, florister och kiosker. Det är därmed möjligt att beställa ett blombud och sedan få buketten utkörd av ett Foodoraombud.

Eller digitalt…

Vill du att presenten ska levereras direkt? Då kan digitalt blombud vara ett alternativ. En del aktörer erbjuder nämligen digitala presentkort som levereras via sms eller mail. Mottagaren får exempelvis en ros att hämta ut i närmaste Interflorabutik. Det är kanske inte lika uppskattat som att få ett bud till dörren men ändå en trevlig gåva som är både snabb och enkel att skicka. Via hemsidan kan en beställning läggas varpå presentkortet skickas inom en minut.

När du försöker resa kapital

Den ekonomiska aktiviteten ute i landet tycks aldrig stanna av. Många företag fortsätter växa och andra jobbar för att uppnå tillväxt på olika sätt. Oavsett var ditt bolag befinner sig på tillväxtresan brukar dock behovet av rörelsekapital vara stort. Här kommer sajten https://a5.nu/ in i bilden då den kan vara till hjälp när du försöker resa kapital till ditt företag. Läs vidare om hur du kan använda belåning för att skapa tillväxt och varför du bör göra detta!

Så kan du använda belåning för att driva tillväxt

I takt med att ekonomin expanderar och växer sig allt större försöker fler bolag hitta sätt att växa och skala upp sina verksamheter. Belåning är ett begrepp som ibland nästan ses som någonting fult när det i själva verket borde vara tvärt om. Belåningen kan nämligen hjälpa ditt företag att driva tillväxt. Men hur kommer detta sig egentligen?

Många företag använder sig av belåning för att skapa en hävstång och kunna förvärva ytterligare tillgångar. Detta kan göras antingen i början av företagets tillväxtresa eller för att expandera ytterligare i ett senare skede. Processen går ut på att med hjälp av finansiering betala för tillgångar som möjliggör tillväxt. Därför bör du bokmärka webbplatsen A5.nu och använda den som utgångspunkt när du söker finansiering. Via sajten kan du hitta aktörer som erbjuder dig såväl företagslån som rörelsekrediter och annan slags finansiering.

Läs om olika finansieringsformer på A5.nu

Det finns såklart både fördelar och nackdelar med att använda belåning för att driva tillväxt. Men ponera till exempel att du driver en mindre butik och vill kunna expandera din verksamhet. Du hittar en ledig lokal i en galleria men behöver finansiera såväl hyran som inredning och andra nödvändigheter. Dessutom behöver du köpa in ytterligare lagervaror.

Då möts du av den bistra verkligheten att:

  • De flesta småföretag saknar likvida medel för att kunna finansiera denna sorts tillväxt.
  • Du kan tvingas ta ett företagslån eller finansiera expansionen på något annat sätt.

Lånet ger dig dock en slags hävstång – den gör det möjligt för ditt företag att göra någonting som annars inte vore möjligt att göra utan de lånade pengarna. Därför bör du besöka A5.nu för att läsa på om olika finansieringsformer och göra ditt företag redo för expansion!

E-postmarknadsföring är fortfarande ett kraftfullt verktyg

För att kunna driva ett framgångsrikt företag behöver du locka dina kunder att göra affärer med dig. Därför är det viktigt att du har en tydlig plan för hur du ska marknadsföra företaget och dess tjänster eller produkter. Här kan e-postmarknadsföring vara ett bra alternativ – detta är fortfarande ett kraftfullt verktyg som många marknadsförare runt om i världen använder sig av.

E-postmarknadsföring ger högst avkastning på investeringen

Marknadsföring är någonting nödvändigt för att driva försäljning och varumärkeskännedom. Det är dock lättare sagt än gjort att marknadsföra ett företag eller varumärke. Det finns många olika tillvägagångssätt och marknadsföringskanaler att välja bland. Därför behöver du välja en strategi och utifrån denna ta fram en plan som gör att ditt varumärke sticker ut från mängden.

Detta kan vara svårt att göra om du är en småföretagare och har mycket annat att stå i. E-postmarknadsföring är dock ett ganska simpelt men ack så effektivt sätt att marknadsföra ett företag. Faktum är att detta ofta är det sätt som ger allra högst avkastning på de investerade slantarna. Inte sällan kan du få omkring 42 gånger pengarna i marknadsföringsvärde!

Så kan du mäta hur framgångsrik din e-postkampanj är

För att ta reda på hur effektiva dina kampanjer är bör du mäta din e-postmarknadsföring. För att kunna göra detta behöver du först definiera de parametrar som du vill kunna mäta. Dessa är de två vanligaste:

  • Open rate. Detta mätvärde visar hur många av dina mottagare som faktiskt öppnar dina mejlutskick. En majoritet av alla företag har en open rate på mellan 11 % och 50 %. Ju högre desto bättre då det innebär att fler potentiella kunder kikar på dina utskick.
  • Click-through rate (CTR). Även detta är ett mätvärde som du bör lägga stor vikt vid. I studier har det nämligen visat sig att många mindre företag behöver bli bättre på att uppnå en hög CTR. I de allra flesta fall ligger detta värde på mellan 0 % och 10 %. Det betyder att 0-10 % av mottagarna klickar sig vidare till din webbplats för att läsa mer eller göra en beställning.

För att lyckas bättre med dina utskick behöver du därför optimera dem.

Teckna Lassie försäkring för att skydda din hund

Om du någonsin har behövt ta din hund till veterinären vet du hur dyr denna vård för ditt husdjur kan vara. I en sådan situation kan det vara skönt att ha en ekonomisk krockkudde att falla tillbaka på. Du vill ju inte behöva välja mellan din hunds hälsa och en hållbar privatekonomi. Därför bör du teckna Lassie försäkring för att skydda din hund och samtidigt också skydda din plånbok.

Värt att tänka på när du ska välja hundförsäkring

När du är i färd med att teckna en hundförsäkring bör du vara uppmärksam på vissa saker. Det finns en hel del faktorer som du bör väga in när du gör en helhetsbedömning av vilken försäkring du ska teckna. Till exempel bör du tänka på att:

  • Bestämma dig för vilken slags försäkring du behöver för din hund.
  • Ta reda på vad som täcks av försäkringen och vad som inte ingår i den.
  • Välja en lagom nivå på självrisken.
  • Kontrollera om du eventuellt kan få en rabatt på din försäkring.

Så skiljer sig Lassie försäkring från konkurrenterna

Hur skiljer sig egentligen Lassie försäkring från de övriga hundförsäkringarna på marknaden, undrar du förmodligen? Till att börja med är detta ett relativt nyetablerat företag och det kan såklart ses som såväl ett plus som ett minus. På minussidan kan också nämnas att deras billigaste försäkring inte ger täckning för medicin eller avancerad veterinärvård.

Däremot finns det också flera positiva egenskaper hos detta försäkringsbolag och deras hundförsäkringar. På plussidan hittar vi bland annat:

  • Priset – Lassie försäkring för hundar är prisvärd jämfört med många av konkurrenternas husdjursförsäkringar.
  • Tillgängligheten – denna hundförsäkring har inte begränsningar som gäller för vissa specifika raser.
  • Försäkringsbeloppet – enligt källor har försäkringen det allra högsta försäkringsbeloppet på marknaden.
  • Pålitligheten – försäkringen ger dig rätt till samma ersättning för din hund under hela hundens livstid.
  • Rabatt – det är möjligt att få en rabatt på försäkringen genom att jobba proaktivt med hundens hälsa via Lassies app.

Detta är de fem främsta fördelarna med denna hundförsäkring som vi ser. Vi uppmuntrar dig dock att göra din egen bedömning genom att klicka dig vidare och läsa mer om den!

Så äter ni ute som ett stort sällskap på bästa sätt

Att äta ute som ett stort sällskap kan ibland vara svårt. Det kan förvisso vara väldigt trevligt att gå på restaurang tillsammans som ett lite större sällskap. Men det medför även vissa utmaningar för restaurangen. Därför kan det vara värt att försöka följa de tips som vi listar i denna artikel!

5 steg till ett lyckat restaurangbesök som stort sällskap

När ni funderar på att gå ut och äta som ett stort sällskap kan ni med fördel tänka på följande:

  • Välj en restaurang som är van vid att servera större grupper. Vissa restauranger är helt enkelt mer vana av att betjäna ett stort sällskap som ert än vad andra är.
  • Ta en titt på menyn och säkerställ att det finns något för alla att äta. Det är ingen höjdare att som vegetarian eller vegan behöva besöka en utpräglad köttrestaurang eller vice versa. Därför bör ni redan på förhand säkerställa att restaurangen ifråga har något på menyn för alla gäster i sällskapet.
  • Gör bokningen. Nästa steg är att göra en bokning på den restaurang som ni har valt. Även här sållas agnarna från vetet då det är långt ifrån alla restauranger som kan ta emot bokningar från sällskap på fler än 8 personer. Dessutom är det viktigt att ni bokar på förhand och inte bara dyker upp på restaurangen i hopp om att få ett bord.
  • Skicka en länk till menyn till alla gäster. Det kan även vara värt att alla gäster i sällskapet redan på förhand gå igenom menyn. Du kan underlätta denna process genom att skicka alla gäster en länk till menyn eller till restaurangens webbplats. Genom att göra detta påskyndas beställningen enormt mycket!
  • Se till så att alla kommer i tid. Det är också viktigt att alla gäster i sällskapet kommer i tid till restaurangen. Allra helst bör ni dyka upp allesammans på en och samma gång. Genom att göra detta slipper ni hålla bordet i väntan på eftersläntande gäster.

Genom att ha dessa saker i åtanke maximerar ni möjligheten till en trevlig upplevelse för såväl alla i sällskapet som för restaurangpersonalen!

Därför bör du göra research när du ska köpa företag

När du ska köpa företag är det viktigt att du betalar rätt pris för företaget i fråga. Därför är det viktigt att du gör en due diligence (företagsbesiktning) för att analysera bolaget på djupet. Genom att göra detta kan du bekräfta företagets värde och lägga ett erbjudande på bolaget som gynnar dig. Trots att så mycket står på spel är det dock många köpare som går bet här och får ångra detta senare.

Man skulle kunna likna en företagsbesiktning vid att besikta en villa inför ett bostadsköp. Tyvärr är det lätt hänt att du får en obehaglig överraskning om du inte gör en ordentlig inspektion före köpet. Detsamma gäller inom företagsvärlden där många företag får betala dyrt efter att ha gjort dyra uppköp till följd av undermålig due diligence.

Ska du köpa företag bör du först göra en företagsbesiktning

Hur gör man då för att besikta ett bolag när man går i tankar om att köpa företag? Processen kan se lite olika ut men allra enklast är att ta hjälp av en konsult. Det finns nämligen konsulter som hjälper till vid bolagsköp och som noggrant analyserar det företag som är till salu. Genom att köpa denna due diligence som en tjänst får du hjälp med grovgörat utan att behöva utföra det själv.

Men om du ändå väljer att köpa företag efter att ha gjort en egen företagsbesiktning kan du tänka i dessa banor:

  • Gå igenom bokföringen. Det är viktigt att granska bokföringen för att säkerställa att uppköpet blir ett lyckat sådant. En specialiserad revisor bör helst vara den som går igenom böckerna och dubbelkollar att allt ser okej ut.
  • Granska företagets juridiska förehavanden. Det är även viktigt att göra en juridisk due diligence av det företag som ska köpas upp. Här bör du bland annat ta reda på hur anställningsavtalen är utformade, att företaget har de licenser och tillstånd som erfordras samt hur kundavtalen ser ut.
  • Titta på marknaden. Många glömmer ofta bort att ta en titt på marknaden för att se hur företaget är positionerat. Hur stor är deras marknadsandel, vilka trender råder i branschen och hur ser de framtida möjligheterna och riskerna ut?

Först efter en grundlig företagsbesiktning bör du överväga att faktiskt köpa bolaget ifråga.