E-postmarknadsföring är fortfarande ett kraftfullt verktyg

För att kunna driva ett framgångsrikt företag behöver du locka dina kunder att göra affärer med dig. Därför är det viktigt att du har en tydlig plan för hur du ska marknadsföra företaget och dess tjänster eller produkter. Här kan e-postmarknadsföring vara ett bra alternativ – detta är fortfarande ett kraftfullt verktyg som många marknadsförare runt om i världen använder sig av.

E-postmarknadsföring ger högst avkastning på investeringen

Marknadsföring är någonting nödvändigt för att driva försäljning och varumärkeskännedom. Det är dock lättare sagt än gjort att marknadsföra ett företag eller varumärke. Det finns många olika tillvägagångssätt och marknadsföringskanaler att välja bland. Därför behöver du välja en strategi och utifrån denna ta fram en plan som gör att ditt varumärke sticker ut från mängden.

Detta kan vara svårt att göra om du är en småföretagare och har mycket annat att stå i. E-postmarknadsföring är dock ett ganska simpelt men ack så effektivt sätt att marknadsföra ett företag. Faktum är att detta ofta är det sätt som ger allra högst avkastning på de investerade slantarna. Inte sällan kan du få omkring 42 gånger pengarna i marknadsföringsvärde!

Så kan du mäta hur framgångsrik din e-postkampanj är

För att ta reda på hur effektiva dina kampanjer är bör du mäta din e-postmarknadsföring. För att kunna göra detta behöver du först definiera de parametrar som du vill kunna mäta. Dessa är de två vanligaste:

  • Open rate. Detta mätvärde visar hur många av dina mottagare som faktiskt öppnar dina mejlutskick. En majoritet av alla företag har en open rate på mellan 11 % och 50 %. Ju högre desto bättre då det innebär att fler potentiella kunder kikar på dina utskick.
  • Click-through rate (CTR). Även detta är ett mätvärde som du bör lägga stor vikt vid. I studier har det nämligen visat sig att många mindre företag behöver bli bättre på att uppnå en hög CTR. I de allra flesta fall ligger detta värde på mellan 0 % och 10 %. Det betyder att 0-10 % av mottagarna klickar sig vidare till din webbplats för att läsa mer eller göra en beställning.

För att lyckas bättre med dina utskick behöver du därför optimera dem.