Så anordnar du ett framgångsrikt digitalt event

Många personer använder internet för att kunna kommunicera med familj och vänner samt för att utföra olika typer av ärenden. Dessutom har det blivit allt vanligare att evenemang av olika slag är digitala och sänds via nätet. Men det är fortfarande många arrangörer som känner sig tveksamma inför att anordna ett digitalt event. Här delar vi med oss av våra bästa tips för att säkerställa att ett sådant blir framgångsrikt!

5 tips för dig som vill anordna ett digitalt event på bästa sätt

För att eventet ska bli så bra som det potentiellt sett kan bli bör du som arrangör tänka på att:

  • Ha en tydlig målsättning redan från början. Innan du börjar planera ett digitalt event bör du ha en tydlig målsättning med detsamma. Ta gärna fram mål som är specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsbegränsade. Detta bör du göra redan innan du sätter agendan för eventet eller väljer en plattform att hålla det via. Se också till att hela det team som är involverat i projektet vet vad du vill uppnå.
  • Välj en plattform att anordna eventet via. Det finns många olika plattformar som kan användas för att anordna event på ett digitalt sätt. Nästa steg i processen är därför att göra lite egna efterforskningar och hitta ett lämpligt sådant att använda.
  • Välj den rätta tiden för eventet. Det är också viktigt att du väljer den mest optimala tiden att hålla ditt evenemang. Detta för att så många personer som möjligt ska kunna delta. Här bör du även ha agendan i åtanke och fundera kring huruvida du vill kunna hålla en session med frågor och svar i slutändan.
  • Marknadsför eventet. Du bör inte bara luta dig tillbaka och förvänta dig att personer helt slumpmässigt hittar till ditt evenemang. Se istället till att marknadsföra det ordentligt på förhand så att din målgrupp vet när det går av stapeln och hur de kan delta.
  • Engagera målgruppen. När du anordnar ett digitalt event är det sällan bra att ha en timmeslång session som närmast liknar katederundervisning. Engagera istället din målgrupp genom att involvera dem och uppmuntra dem att ställa frågor och delta på olika sätt.