Fem olika outsourcingtjänster – och dess fördelar

De företag som erbjuder outsourcingtjänster växer över tid med antal tjänster som de erbjuder. Detta inte minst eftersom allt fler tjänster inom ett företag kan ske på distans. Nedan presenteras fem olika outsourcingtjänster och hur dessa kan underlätta vardagen för företag.

  • Leadgenerering
    Leadgenerering handlar i korthet om att söka upp de absolut mest passande kunderna och nå ut till dem. Via outsourcing kan därmed både kartläggning och kontakt med fler kunder tas.

  • Proaktiv chat
    Att ha en proaktiv chat på en hemsida ökar, enligt flera studier, konverteringen. En chat som exempelvis nås via en ”pratbubbla” längst ner på sidan. Många kunder uppskattar att snabbt och enkelt kunna skicka iväg en fråga till kundtjänst utan att behöva ringa och sitta i telefonkö eller skicka mail som inte besvaras förrän efter ett par timmar.
    Detta är även en av de outsourcingtjänster som kan vara mycket kostnadsbesparande. Personal på ett callcenter kan exempelvis hjälpa 4 – 5 företag med deras proaktiva chat samtidigt. Detta förutsatt att varje kund har relativt få kunder som använder chatten.

  • Kundtjänst
    Kundtjänst är troligtvis den tjänst inom outsourcingtjänster som de flesta förknippar med outsourcing. Ett externt företag kan ha hand om kundtjänst under vissa tider på dygnet eller som ett komplement vid högsäsong. Det vanligaste är även att företag väljer att ha en egen kundtjänst och sedan välja dessa outsourcingtjänster som ett komplement.

  • Utgående tidsbokning
    Med utgående tidsbokning menas att ett callcenter ringer upp kunder, eller potentiella kunder, för att boka in tider. Det kan exempelvis vara en tandläkare som låter callcenter ringa upp de kunder som behöver komma in för den årliga undersökningen. I och med att inbokning sker via telefon ökar chansen att kunden inte går till någon annan tandläkare.

  • Abonnemangshantering
    Även abonnemangshantering är en av de tjänster som är mycket vanliga. När kunder har frågor kring abonnemang ringer de ett speciellt nummer som därmed går till ett callcenter. De svarar på frågor och kan förlänga, säga upp m.m. kundernas abonnemang.

Ytterligare outsourcingtjänster

Ovan nämns fem vanliga outsourcingtjänster. Men det finns även betydligt fler. I princip kan allt arbete som kan ske digitalt, eller via telefon, outsourcas.

  • Kundsupport på specifika språk
  • Telefonsupport när enkäter ska fyllas i
  • Stöd via skärmdelning för företag