Anlita barnpassning och få mer egentid

Föräldrar älskar sina barn och att umgås med sina småttingar. Men ibland behöver även mamma och pappa lite egentid och lugn. Genom att anlita professionell barnpassning får du ut värdefulla moment där du slipper tänka på någon annan än dig själv. Du kan säkert själv känna igen dig i att barnen har sommarlov och vistas hemma på dagarna medan du fortfarande jobbar. Att komma hem efter en lång dags arbete för att fortsätta jobba (med matlagning, att leka med barnen eller att ta itu med läxor) är sällan uppskattat. Se denna sida för barnpassning. Pris och villkor finns via länken.

Genom barnpassning kan du få lite avlastning i vardagen, något som är viktigt för att hålla dig frisk och glad när du väl tillbringar tid med barnen. En barnpassare kan dessutom hjälpa till med många saker, som att:

  • Laga mat och lära barnen laga mat
  • Hjälpa barnen med läxläsning
  • Hålla barnen aktiva genom lek och rörelse
  • Lära barnen nya saker, som ett nytt språk, ett instrument eller något annat

Idag är det enkelt att hitta företag som erbjuder barnpassning och som är flexibla. Kanske behöver du som förälder lite avlastning under vissa kvällar eller helger? Oavsett vilken tid på dygnet finns det ofta ett företag som erbjuder flexibla arbetstider. Dessutom kan du enkelt bli matchad med en barnpassare med körkort. Då kan hen helt plötsligt ta med barnet på roliga utflykter, som till äventyrsland, till djurgårdar och mycket mer. Eller helt enkelt köra barnet till fotbollsträningen.

Väldigt enkelt att anpassa din barnpassning

Till skillnad från exempelvis en dagmamma, som vanligtvis befinner sig i hemmet med barnen och utför samma sysslor för det mesta, är barnpassare ofta mer flexibla. De har möjlighet att anpassa sig helt och hållet efter dina barns behov. Kanske gillar din son att rida? Då kan barnpassaren följa med till ridträningen. Är barnet intresserat av djur och natur? Då kan barnpassaren ta med barnet ut i skogen, titta på olika träd och växter eller besöka en djurpark. Upplägget går alltså enkelt att skräddarsy för att passa just ditt barn perfekt.

Exempel på tjänster hos Webbyrå i Stockholm

Exakt hur en webbyrå väljer att arbeta och vilka tjänster dom erbjuder kan skilja sig. En stor byrå kan ha ett brett tjänsteutbud medan en mindre kanske bara erbjuder en, två eller tre olika tjänster. För att få en bild av vad större webbyrå i Stockholm erbjuder när det kommer till tjänster kommer här ett exempel.

En stor webbyrå i Stockholm har ofta fler tjänster

Detta är såklart ingen regel men många av dom större byråerna har också fler tjänster i sitt utbud. Man arbetar för att kunna erbjuda en helhetslösning när det kommer till hemsidan, sociala medier och annan marknadsföring. Några av dom tjänster som finns hos en större webbyrå i Stockholm är:

Webbutveckling – Webbutveckling är inget som besökaren på en hemsida ser med blotta ögat – men däremot är det det som får hela maskineriet att gå runt. Här handlar med om funktioner och programmeringar för att ta fram en funktionell sida, där besökaren kan utsätta sina ärenden – till exempel lägga en produkt i ”varukorgen”, gå vidare till kassan och checka ut med betalning.

Webbdesign – Webbdesign är ungefär lika med utseendet på en hemsida. Det är färg, form, bilder och annat som har med just design att göra. Det är viktigt för att besökaren ska bli tilltalad av den hen ser, och därmed välja att stanna kvar på sidan.

Digital marknadsföring – Digitalmarknadsföring skulle kunna liknas vid klassiska reklamblad – bara det att dom dyker upp i mobil eller dator istället för i fysisk form. Digital marknadsföring passar för flera olika plattformar och verkar ofta effektivt för att nå ut till en specifik målgrupp.

Sökmotoroptimering – Sökmotoroptimering är egentligen viktigt för alla som har en webbplats – åtminstone för alla som vill ha besökare till den. Det är ett stort jobb att göra själv och många väljer att ta hjälp med den här delen. Sökmotoroptimering handlar, enkelt förklarat, om att hamna så högt upp i sökresultaten som möjligt. En webbyrå som syns på ”webbyrå Stockholm” har minst sagt lyckats bra med egen optimering.

Sociala medier – Har man svårt att veta hur man ska hantera sin sociala medier så effektivt som möjligt kan man även få hjälp med det från en webbyrå.

Är du på jakt efter en webbyrå i Stockholm behöver du alltså först ställa dig frågan: vad behöver jag hjälp med? Det finns som sagt både stora och små byråer men i det långa loppet kan det vara klokt att anlita en sådan med ett större tjänsteutbud, så att man kan jobba vidare med webbplatsen, dom sociala medierna eller annat i framtiden.

Designa klasströjan – ett minne för livet

Snart är skolan slut och därmed åren tillsammans med din härliga klass. Ett omtyckt sätt att bevara alla era år tillsammans är genom att designa klasströjan ihop. Klasströjor har varit populärt i årtionden, det är något med gemenskapen och glädjen i att få bära samma. Tröjorna blir dessutom ett fint minne även efter att du byter skola. Men hur ska man egentligen designa klasströjan? Finns det regler? Vad bör man tänka på? Vi hjälper er med smarta tips på hur ni skapar den bästa klasströjan! Besök https://klasströja.se för inspiration.

Roliga citat – ett tips när ni ska designa klasströjan

”Kan innehålla spår av nötter”, ”Våra lärare säger att vi i 9C bara har två fel. Vi lyssnar inte och sen var det något mer”. Ja, roliga citat kommer man en lång väg med. Det finns mängder av bra sidor där du hittar humoristiska citat som kan passa er klass. Ett annat alternativ är att låta klassens datanörd designa ett tufft tryck. Det kan vara precis vad som helst, något som passar alla er. Har ni svårt att hitta inspiration kan ni alltid tänka på saker som:

  1. Hur många ni är i klassen
  2. Vilken inriktning klassen går (exempelvis musik eller fysik)
  3. Vilket år ni är födda
  4. Om ni har något gemensamt skämt eller en jargong som ni alltid kör med

Försök att hitta det som gör er unika och designa klasströjan därefter. Det har länge varit populärt med klasströjor som innehåller varje persons underskrift. Det är ett kul sätt att bevara minnen från varenda person, samtidigt som varje elev för göra sitt avtryck.

Vilken typ av klasströja passar bäst?

Det finns flera alternativ förutom själva motivet av en klasströja, som bland annat färgen på plagget, vilken typ av tröja det ska vara (t-shirt, hoodie eller vanlig sweatshirt?). Vill alla i klassen ha samma eller är osäkra kan ni göra ett demokratiskt beslut där man röstar. Det blir vanligtvis billigare om alla beställer samma typ av plagg. Hitta inspiration från tidigare års klasströjor, du kommer garanterat att hitta något passande eller något som inspirerar just er klass.

Penna med tryck som reklamprodukt

En penna med tryck är något som är vanligt att se hos företag. Det är kanske världens mest använda verktyg, och används i alla branscher. Det här gör det till en lämplig reklamprodukt. Oaktat vem du ger den till, kommer mottagaren sannolikt ha nytta av den. Att det dessutom går att hitta ganska billigt, och att valmöjligheterna är stora, bidrar ytterligare till att en penna med tryck är bra som give away.

Priser och modeller

Som bekant, finns det många olika typer av pennor. Till exempel:

  • Markeringspennor
  • Bläckpennor
  • Stiftpennor
  • Överstrykningspennor

Billigast av dessa typer brukar vara bläckpennor, som kan hittas från omkring 1,80 kronor styck (utan tryck). Mest prisvärt blir det såklart om man beställer riktigt många. Har din verksamhet en logga med flera färger kan det bli ganska mycket dyrare – enfärgstryck är betydligt billigare än till exempel trefärgstryck.

Med tanke på bläckpennornas popularitet och variation kan dessa också vara de dyraste. En slumpmässigt utvald butik vi tittar på har bläckpennor för mellan 1,80 och 36 kronor styck. Men detta är från-priser. Den dyraste pennan kan kosta upp till 64 kronor styck, om den beställs med lasergravyr och i minsta valbara kvantitet.

Är penna med tryck miljövänligt?

Det finns helt klart skillnader i, beroende på till exempel material och tillverkningsland, hur mycket en penna med tryck påverkar miljön. De viktigaste faktorerna att titta på är material, refill och just tillverkningsland. Det mest miljövänliga man kan hitta hos de flesta butiker är en penna som är tillverkad i Europa av återvunnet material och med stor refill.

Exempel på pennor i återvinningsbart material är bambu och organisk bioplast, men du kan även hitta pennor som redan är återvunna av till exempel rPET och papper.

God exponering

De flesta plockar gärna på sig gratis pennor när det finns – det är helt enkelt en reklamprodukt som är uppskattad. Att få ut den som giveaway bör alltså inte innebära några större svårigheter. Sedan är det också något som faktiskt används. Dessutom byter en penna med tryck ägare sju till åtta gånger i genomsnitt. Pennorna som du ger bort kan också spridas, eftersom det är något man gärna tar med sig när man reser. Det är helt enkelt en väldigt effektiv form av marknadsföring.

Djurförsäkring – allt du behöver veta

Hund, katt, häst eller gnagare? Oavsett husdjur så är en djurförsäkring bra att ha. Det bästa är såklart om djuret aldrig skadar sig eller blir sjukt men det är dessvärre vanligare än man kan tro. Ett besök hos veterinären kan kosta otroligt mycket pengar men med rätt försäkring för ditt djur kan du känna dig trygg, även om något oväntat skulle hända den lilla eller stora vännen.

Därför ska du försäkra ditt eller dina djur

Idag ser man husdjur, oavsett sort, som familjemedlemmar. Man lägger tid, pengar och kärlek på sina djur och om dom blir sjuka eller gör sig illa mår många ägare såklart dåligt med djuren – samtidigt som en oro kring pengar ofta uppstår. Veterinärvård är långt ifrån gratis och i vissa fall är det enda alternativet att avliva djuret till följd av sjukdom eller skada, för att man helt enkelt inte har råd att betala för veterinärvården.

Har man däremot en lämplig djurförsäkring får man ekonomisk hjälp oavsett om djuret skadat sig eller blivit sjukt, både när det gäller stora och små ingrepp och åtgärder. En försäkring för djuret ger alltså en trygghet, precis som för vilka andra saker som helst man försäkrar – sitt hem, sin bil, sina barn och sig själv!

För smådjur

Smådjur är en stor kategori och det kan vara svårt att veta vad som räknas in där – fisk, fågel eller mittemellan? Att försäkra smådjur är inte lika vanligt som att försäkra till exempel hund, katt och häst men det kan vara värt att överväga tanken – kanske inte om man har en guldfisk men om man har en kanin, ett marsvin eller något liknande.

Hitta rätt djurförsäkring

Nästan oavsett vilket typ av husdjur man har finns anpassade försäkringar att hitta hos många olika bolag. Det är inga konstigheter att teckna en ny djurförsäkring – det kan man oftast göra direkt på nätet. Men däremot kan det vara svårt att veta vilken av alla man ska välja.

Ett bra tips är att besöka en jämförelsesida som tar upp och jämför försäkringar som har med djur att göra. Några av fördelarna med att göra det är att:

  • Jämförelsen är redan gjord
  • Du hittar allt du behöver på samma ställe
  • Du sparar tid

Tänk dock på att det är viktigt att läsa även det finstilta i villkoren för att veta exakt vad det är för djurförsäkring du tecknar.

Hur och när används 3d visualisering inom byggbranschen?

Hur och när används 3d visualisering inom byggbranschen?

Den process som genomförs för att omvandla en enkel skiss till 3d bilder kallas för 3d visualisering. En tjänst som har flera fördelar och användningsområden. Framförallt handlar det om att kunna visa med 3d bilder det som tidigare bara kunde visas i 2d. Med 3d skapas helt enkelt en bättre känsla och möjlighet att uppleva det som visas.

3d visualisering inför byggnation

Byggbranschen är en av de branscher som var tidiga ut med 3d visualisering, mycket tack vare dess funktion att visa något som ännu inte existerar. Via 3d-modeller kan exempelvis byggnader visualiseras i ett redan befintligt bostadsområde.

  • Hur skulle ett till hus se ut i området?
  • Hur skulle det upplevas från flera olika håll?
  • Hur kan intresserade av boendet få en uppfattning om vad som kommer byggas?’

Hela bostadsprojekt….

Det är vanligt att byggbolag, med hjälp av 3d visualisering, visar hur helt nya bostadsprojekt och bostadsområden kommer att se ut. Detta både som underlag för försäljning och för att kunna sälja in idéer och projekt till större kunder.

…..eller lägenheter.

Det även vanligt att 3d visualisering genomförs för att visa hur en lägenhet kommer att se ut och upplevas – innan den är byggd. Det blir därmed möjligt för personer att ”kliva in” i lägenheten digitalt, vända sig om och se samtliga rum, väggar och utsikt. Men allt enbart digitalt.

Fotorealistiska bilder för marknadsföring och produktutveckling

Ett annat alternativ är att 3d visualisering används för att skapa så kallade fotorealistiska bilder. Det är bilder som är mycket lika ett foto – men renderade i ett ritprogram. Fördelen är därmed att detaljer extremt enkelt kan läggas till, ändras och tas bort. Varje enhet på bilden kan redigeras precis som ett manuellt bildcollage. Detta är även vanligt vid datorprogram där kunder kan inreda sin egen lägenhet eller planera rust för ett kök.

Prova med olika alternativ….

Med denna lösning är det extremt enkelt att ta fram en rad olika produkter – enbart digitalt. Detta för att lättare ställa dem mot varandra utifrån känsla gällande form, färg och material. Via datorprogrammet kan allt detta snabbt ändras varpå kunder kan yttra sig om vad som anses vara bäst. Därefter kan produktion ske. På detta sätt behöver inte prototyper tas fram i förväg vilket både blir kostnads- och tidsbesparande.

Publicerat i 3D

Vad kostar en uglkurs i Göteborg?

Vad kostar en uglkurs i Göteborg?

Även om det skiljer något mellan olika aktörer så går det att räkna med ca 25 000 kr för att gå en uglkurs i Göteborg. Det är ett pris som flera aktörer anger på sina hemsidor.

Är det dyrt?

Att betala 25 000 kr för en utbildning är det få privatpersoner som gör eller har råd med. Men uglkurs vänder sig primärt till företag, kommuner, landsting och större organisationer. Det utifrån att det är en kurs som fokuserar på ledarskap och grupp. Det vanligaste är alltså att exempelvis arbetsgivaren betalar kostnaden.

Samtidigt är det viktigt att se på vad som ingår. Det är en högkvalitativ kurs som erbjuds på internat med helpension under en hel arbetsvecka (vanligtvis).

Små grupper med certifierade lärare

Uglkurs är en utbildning som från början användes inom Försvarsmakten men som idag används av företag inom de flesta branscher. Grunden är alltså densamma, dvs. att lära sig om utveckling av ledare och grupp.

Detta sker alltid i små grupper. En aktör i Göteborg anger att gruppen aldrig är större än 6 – 8 personer. Detta för att alla ska kunna komma till tals och ses av de certifierade lärare som har hand om kursen.

Uglkurs erbjuds på många kursgårdar i Göteborg

Vill du boka plats på en uglkurs är det ett utbildningsföretag som ska kontaktas. Dessa bokar i sin tur upp veckor på olika kursgårdar i, och omkring, Göteborg. Önskas en speciell miljö kan det alltså vara bra att läsa på om de olika kursgårdarna på utbildningsföretagets hemsida och välja en kurs som hålls på något av dessa.

Intensiv kurs som kräver engagemang

  • Är du normalt psykiskt stabil?
  • Är du villig att öppna dig för andra gällande upplevelser och erfarenheter?
  • Vågar du prata med okända människor?
  • Vill du engagera dig och vara aktiv i fem dagar i sträck?

Att gå en uglkurs är relativt tufft, främst mentalt. Det är heldagar på ett internat vilket gör att du är avskärmad från den trygga hemmamiljön. Under dessa dagar förväntas du vara öppen om dina upplevelser och bidra med åsikter under hela kursen. Detta utifrån att kursupplägget bygger på ett praktiskt lärande. Det är alltså genom att interagera med andra, samt ta del av deras erfarenheter, som utvecklingen går framåt.

Frågor och Svar om PostNord och WooCommerce integration

PostNord är Sveriges största logistikföretag – WooCommerce är en av världens största E-handelsplattformer. Via ett Postnord och Woocommerce plugin kan dessa två interagera med varandra.

Hur sker överföring?

Den information som kunden anger vid en beställning skickas, med hjälp av ett plugin, vidare till Unifaun. Där skapas direkt en logistikorder till PostNord. Fördelen är alltså att en betydligt mindre tid behöver läggas på administration kring logistikordrar. Det enda som krävs är att logga in på webbplatsen och skriva ut de färdiga logistikordrarna.

Vilken plugin används?

Det plugin som används heter Unifaun Pack och kan laddas hem direkt från WordPress katalog av plugin direkt från systemet. Det är därmed ett plugin som kan ses som tillägg till WooCommerce. För att det ska fungerar behöver därmed WooCommerce först vara installerat.

Vad kostar integreringen WooCommerce – PostNord?

Det är Unifaun som ger ut detta plugin och det är via denna plattform som logistikordrar skapas till PostNord. För att kunna ta del av tjänsten måste tilläggstjänsten ”Orderkoppling” startas. Det tillkommer då en startavgift på 2500 kr. Därefter kostar det 2000 kr för varje år som kopplingen ska vara aktiv. Det är alltså gratis att ladda hem och installera detta plugin men för att skapa interaktionen krävs en API-nyckel. Det är denna nyckel som ges efter att betalning skett.

Vad händer om jag behöver teknisk support?

Alla kunder som betalar för denna tjänst har fri tillgång till support via mail. Det är även möjligt att få telefonsupport. Men i detta fall kostar det 1150 exklusive moms per timme.

Är det någon bindningstid?

Nej det finns ingen bindningstid. När ett abonnemang startas betalar kunden för en vald period, exempelvis 6 månader eller 12 månader. Denna period är vad som betalas för men någon bindningstid finns inte.

Vad underlättar med tjänsten?

Den största fördelen är automatiseringen och därmed den tid som sparas genom att överföring av information inte behöver ske manuellt. De ordrar som ska skickas med PostNord skrivs ut direkt via Unifauns webbportal och används sedan till försändelserna.

Kan flera logistikföretag kopplas till samma tjänst?

Ja, liknande lösning kan ske med en stor mängd av logistikföretag. Därmed kan en butik ha samtliga logistikföretag på samma plattform och där välja vilka försändelser som ska skicka med vilket fraktbolag. Det plugin som används för att överföra information från WooCommerce till PostNord kan även användas för att föra över information till andra logistikföretags ordrar.

Reklamprodukter med tryck eller etikett

Vattenflaskor är vanliga att använda som profilreklam. Detta oavsett om det handlar om en ”engångsflaska” som sedan pantas eller en vattenflaska i lite hållbarare material. De bägge alternativen är bägge bra profilreklam även om det finns tydliga skillnader.

Etikett – Engångsbruk

Ett sätt att sprida reklambudskap är att beställa vattenflaskor, ölflaskor och burkar med energidryck med egen etikett. Man mailar in loga och budskap till företaget som säljer dessa produkter och får först ett utkast på hur etiketten skulle kunna se ut. När man är överens om design sker trycket och appliceringen av etiketterna på dryckerna. Därefter skickas de ut i paket eller pall.

Det finns även tjänster där man designar den egna etiketten och printar ut den på speciellt papper för att sedan klistra fast det på flaskorna. Det kan vara ett bra alternativ om det enbart rör sig om 1 – 10 flaskor. Men prismässigt är det ofta bättre att beställa vattenflaskor med profiltryck där tryck, applicering och utkörning ingår. Dessa vattenflaskor liknar alltså de som köps i en livsmedelsbutik vilket gör att de kan delas ut på mässor, sportevenemang eller bara en varm sommardag. Mottagaren kan använda dem fler gånger men lika gärna panta den eller slänga bort den i plaståtervinning. Enkel att hantera och uppskattad av de allra flesta.

Tryck direkt på flaskan

Det andra alternativet är att genomföra tryck direkt på vattenflaskan. Det är vad de flesta företag som säljer profilreklam även marknadsför. Med en rad olika modeller kan man som företagare hitta en modell som både passar i prisbild och design. Fördelen med denna profilreklam är att man tar tillvara på miljömedvetenheten som finns idag. Ett företag som tydligt jobbar med ett miljömål kan till och med förstöra sin image om de delar ut engångsflaskor med buteljerat vatten. Då är det bättre att ge en sportflaska med profiltryck som kan användas ett flertal gånger. Dessutom får man därmed ut sitt budskap som står på flaskan under lång tid.

Nackdelen med detta alternativ är däremot kostnaden. Det kostar ca 10 kr att beställa en vattenflaska med egen etikett. Men man får räkna med minst det dubbla för de flesta sportflaskor om profilreklam även ska tryckas på dem.

Bor du i Norrköping och vill byta assistansanordnare?

Är du inte nöjd med det assistansbolag du har idag? Även om de var duktiga förr så kan förutsättningar ändras både för dig som brukare och för assistansbolaget. Är det första gången du ska välja assistansanordnare i Norrköping eftersom du nyss flyttat hit? Ta hjälp av en assistansförmedling

Jämför privata assistansanordnare i Norrköping

Vill du jämföra och få in förslag från flera assistansanordnare i Norrköping bör assistansförmedling vara den enklaste vägen. Detta genom att tjänsten är gratis, enkel att använda och betydligt snabbare än att själv genomföra jämförelsen.

Däremot sker enbart jämförelse av privata assistansbolag vilket innebär att kommunen inte kommer presenteras som ett alternativ. De som även funderar över att ha Norrköpings kommun som assistansanordnare kan först göra en jämförelse via assistansförmedlaren och sedan jämföra detta mot vad kommunen erbjuder. Det finns nämligen inte något krav på att något av assistansbolagen måste väljas även om jämförelsetjänsten används.

Då passar förmedling

Assistansförmedling passar dig som vill välja eller byta assistansanordnare utan att själv redan vara säker på vilket bolag som ska väljas. Du kanske precis blivit beviljad assistans eller flyttat till Norrköping. I detta fall har du ingen erfarenhet av vad de olika assistansanordnarna i staden kan erbjuda.

Det kan då vara tryggt att vända sig till en förmedlare som är väl insatt i de olika bolagens arbetsupplägg och vad de kan erbjuda. Förmedling passar dig som inte redan vet vilket bolag som du vill ha hjälp från.

…och då kan du låta bli

Om du redan vet vilken assistansanordnare som du önskar behöver inte hjälp tas in från assistansförmedlingen. Du kontaktar istället det anordnare som du vill ha hjälp av för att se om detta är möjligt. Generellt hjälper de till med att kontakta din nuvarande anordnare och ordnar med en smidig övergång. Vill du behålla dina assistenter är detta ofta möjligt. De blir nu istället anställda av den assistansanordnare som du valt.

Välja kommunen som anordnare

De allra flesta som har personlig assistans väljer att få denna hjälp via ett assistansbolag. I Sverige är riksgenomsnittet ungefär 70 %. Men det finns även andra alternativ att välja på.

  • Kommunen som utförare av personlig assistans
  • Kooperativ där man gemensamt delar på administration
  • Själv vara arbetsgivare

Önskas kommunen väljas som utförare kontaktas Vård- och omsorgskontoret i Norrköping varpå de kan svara på frågor samt hjälpa dig att byta till dem.