Vad ett städbolag i Göteborg kan erbjuda ditt företag

Att erbjuda en ren och fräsch arbetsmiljö för alla är en viktig del av ett företag. Oavsett vilken bransch ni verkar inom eller hur många anställda ni har är en väl fungerande städning en väsentlig del av företaget. Tar ni dessutom emot kunder eller andra besökare kommer de snabbt bilda sig en första uppfattning av ert företag baserat på bland annat hur rent och fräscht det är omkring dem. Detta är en fördel med att anlita ett städbolag i Göteborg.

Dessutom kommer era medarbetare må och trivas bättre när det är rent, dammfritt och fritt från exempelvis fulla papperskorgar. Både tid och energi kommer att sparas när ni låter ett städbolag i Göteborg hjälpa till med städningen. Tiden kan istället läggas på verksamheten.

Olika tjänster som erbjuds av ett städbolag i Göteborg

Ett städbolag i Göteborg är så mycket mer än bara städning. Oavsett om ert företag vill ha kompletta städtjänster eller en enstaka serviceåtgärder kan ni får hjälp med detta. Behoven, kraven och förutsättningarna kan se olika ut mellan olika företag och det är därför viktigt att ni finner ett städbolag där ni står i fokus. Man brukar säga att inget jobb är för stort eller för litet!

De tjänster som kan erbjudas är bland annat:

  • Städservice. Med korrekta metoder och välutbildad personal kan ni få en god städservice av alla utrymmen på ert företag.
  • Desinficering och desinfektion. Om företaget har många anställda, får många kunder eller där personer i riskgrupper arbetar finns det många fördelar med att låta ett städbolag i Göteborg genomföra desinficering på företaget. Det finns givetvis fördelar med detta även om ovanstående inte stämmer in. Genom en elektrostatbehandling kan stora ytor täckas på ett snabbt sätt. Dessutom verkar det förebyggande och långtidsverkande mot exempelvis dålig lukt.
  • Golvvård. Gäller alla typer av golv och allt från en grundbehandling till underhåll.
  • Utemiljö. Avser allt som rör företagets utemiljö såsom exempelvis snöskottning, klottersanering, rensning av rabatter och gräsklippning.
  • Fönsterputsning. Kan till exempel vara vid enstaka tillfällen eller mer kontinuerligt.
  • Höghöjdsstädning. Detta avser olika uppdrag på hög höjd helt enkelt till exempel högtryckstvätt, målning eller mindre reparationer.

Dessutom tillkommer andra tilläggstjänster såsom tvätthantering, skötsel av växter och fruktservice. Allt för att passa just er företag.

Köp av båt förgyller sommardagar

I och med pandemin Covid19 är det omöjligt att resa på samma sätt. Sommaren måste spenderas hemma i Sverige men det behöver verkligen inte vara något negativt. Bor man nära en sjö eller har en sommarstuga vid en sjö är det ett perfekt tillfälle att investera i en båt eller kanske flera båtar.

Vattensport med båtar

En investering i en båt kommer resultera i helt fantastiska upplevelser på havet eller sjön som är betydligt mycket mer värda än att spendera en vecka charter på någon turistort. Båten går att använda hela sommaren till flera olika sorters aktiviteter. Om man även köper vattenskidor eller wakeboard är det extremt roliga sommaraktiviteter att göra med båten. Känner man inte för att ligga på stranden och sola en hel dag är dessa aktiviteter fantastiskt roliga att göra med barnen och håller de underhållna en hel dag, och det finns egentligen inget som slår känslan att komma hem efter att ha varit på sjön en hel dag. Om man inte är den aktiva typen som vill hålla på med vattensport är det otroligt mysigt att åka ut själv eller tillsammans med vänner på sjön. Då kan man åka ut med flera båtar och bara sola och bada ute på sjön i gott sällskap.

Fiske

Är man inte intresserad av att bara glassa ute på sjö och hav eller helt enkelt har ett stort fiskeintresse är ett båtinköp en fantastisk investering i sin hobby. Ett båtinköp ger helt nya möjligheter till fiske och öppnar en dörr för att komma åt fiskar som är omöjliga att fiska från strand och kanter av sjö eller hav.

Andrahandsmarknad för båtar

Eftersom det är så otroligt populärt att ha båt är det värt att veta att andrahandsmarknaden är en populär marknad att sälja vidare båten sedan om man vill. Båten tappar knappt något värde vilket är riktigt bra vid en senare försäljning. Ska man köpa en båt begagnad är det viktigt att ha koll på vissa saker.

  • Det är bra att kontrollera vem den tidigare ägaren var och att alla papper stämmer.
  • Båtmotorer är vanligt stöldgods, så fråga efter manualer och kvitton för att vara säker att den inte är stulen.

Fem olika outsourcingtjänster – och dess fördelar

De företag som erbjuder outsourcingtjänster växer över tid med antal tjänster som de erbjuder. Detta inte minst eftersom allt fler tjänster inom ett företag kan ske på distans. Nedan presenteras fem olika outsourcingtjänster och hur dessa kan underlätta vardagen för företag.

  • Leadgenerering
    Leadgenerering handlar i korthet om att söka upp de absolut mest passande kunderna och nå ut till dem. Via outsourcing kan därmed både kartläggning och kontakt med fler kunder tas.

  • Proaktiv chat
    Att ha en proaktiv chat på en hemsida ökar, enligt flera studier, konverteringen. En chat som exempelvis nås via en ”pratbubbla” längst ner på sidan. Många kunder uppskattar att snabbt och enkelt kunna skicka iväg en fråga till kundtjänst utan att behöva ringa och sitta i telefonkö eller skicka mail som inte besvaras förrän efter ett par timmar.
    Detta är även en av de outsourcingtjänster som kan vara mycket kostnadsbesparande. Personal på ett callcenter kan exempelvis hjälpa 4 – 5 företag med deras proaktiva chat samtidigt. Detta förutsatt att varje kund har relativt få kunder som använder chatten.

  • Kundtjänst
    Kundtjänst är troligtvis den tjänst inom outsourcingtjänster som de flesta förknippar med outsourcing. Ett externt företag kan ha hand om kundtjänst under vissa tider på dygnet eller som ett komplement vid högsäsong. Det vanligaste är även att företag väljer att ha en egen kundtjänst och sedan välja dessa outsourcingtjänster som ett komplement.

  • Utgående tidsbokning
    Med utgående tidsbokning menas att ett callcenter ringer upp kunder, eller potentiella kunder, för att boka in tider. Det kan exempelvis vara en tandläkare som låter callcenter ringa upp de kunder som behöver komma in för den årliga undersökningen. I och med att inbokning sker via telefon ökar chansen att kunden inte går till någon annan tandläkare.

  • Abonnemangshantering
    Även abonnemangshantering är en av de tjänster som är mycket vanliga. När kunder har frågor kring abonnemang ringer de ett speciellt nummer som därmed går till ett callcenter. De svarar på frågor och kan förlänga, säga upp m.m. kundernas abonnemang.

Ytterligare outsourcingtjänster

Ovan nämns fem vanliga outsourcingtjänster. Men det finns även betydligt fler. I princip kan allt arbete som kan ske digitalt, eller via telefon, outsourcas.

  • Kundsupport på specifika språk
  • Telefonsupport när enkäter ska fyllas i
  • Stöd via skärmdelning för företag

Anlita flyttfirma i Landskrona – Hur mycket kostar det?

Kostnaden för vad en flyttfirma tar för att göra jobbet kan variera beroende på vart i landet man bor, i större städer kan det vara något dyrare medan i mindre lite billigare. I en medelstor stad som Landskrona bör priserna följa branschstandard.

Det är dock inte bara det geografiska läget, i det här fallet i Landskrona, som påverkar prisbilden. Annat som kan påverka priset som en flyttfirma tar för jobbet kan vara:

  • Vad som ska göras. Vill man ha hjälp med packning, nedmontering, bärhjälp och städning eller kanske bara bärhjälp och transport?
  • Hur det ska göras. Beroende på storleken på transportbil och längden på transportsträckan kan priserna variera.
  • Material. Till exempel kartonger och emballage.

Vill man hålla nere kostnaderna kan man försöka att förbereda flytten så gott det går själv. Till exempel genom att packa ner saker i kartonger, emballera ömtåliga saker och montera ned möbler. Man kan även stämma av kostnader för kartonger och emballage, är det billigare att köpa själv eller direkt av de som ska göra jobbet?

Fördelar med att anlita en flyttfirma i Landskrona är att man själv slipper göra mycket av det slitsamma arbetet. De kan till exempel hjälpa till med att packa ner bohaget med allt vad det innebär – i kartonger, emballage och nedmontering. Det finns även de företag som erbjuder städning och hjälp med att förvara delar av bohaget under tiden ens nästa boende blir ledigt och förvaringsutrymme finns där. Det finns även de flyttfirmor som till exempel erbjuder hjälp med att montera upp möbler i den nya bostaden.

Välj rätt flyttfirma i Landskrona

För att välja rätt flyttfirma kan det vara bra att fråga familj och vänner om råd, kanske har de anlitat ett företag som verkar i Landskrona och som de tyckte gjorde ett bra jobb för ett vettigt pris. Att begära offerter från olika företag kan även det vara ett bra alternativ för att få en uppskattning om vad priserna ligger på. Google är även det ett bra verktyg att använda sig av för att läsa omdömen från tidigare kunder.

Välj din flyttfirma med omsorg och en med lång erfarenhet. Det är viktigt att känna sig trygg i valet och att allt flyter på smidigt, en flytt är påfrestande redan som den är och då är det skönt att veta att det är proffs som hjälper en.

Moderator, arbetsuppgifter, kompetens

En moderator är en ledare. En person som leder en tillställning och skapar den röda tråd som krävs för ett lyckat resultat. Följande information är från Pelle Thörnbergs hemsida men gäller generellt för moderatorer.

Vad är moderator?

En moderator kan liknas med en programledare i TV. Programledaren berättar vad som ska hända, styr händelserna och hjälper deltagarna att agera. Detta kan även appliceras på en debatt. Det är två, eller fler personer, som debatterar. Men för att debatten ska få ett bra flöde krävs en professionell moderator. I annat fall kommer parterna att prata i mun på varandra och publiken inte få ut något av debatten.

För att en debatt ska fungera på ett bra sätt krävs därmed:

  • Kompetenta deltagare
  • Motiverad publik
  • Duktig debattledare

Vad krävs för kompetens?

En moderator behöver vara påläst på ämnet, vara insatt i vilka som debatterar och kunna ställa olika påståenden mot varandra. Om detta inte sker på ett bra sätt kommer personen enbart att fördela ordet mellan de olika parterna. Men i detta fall kommer inte frågorna att fångas upp och förtydligande ske till de som följer debatten. Det är till stor del detta som skiljer mellan en bra och dålig moderator.

Inte bara debatt

Ofta förknippas moderatorer med den person som leder en debatt. Men yrkesgruppen är minst lika vanlig vid mässor, föreläsningar och event. Det ställs höga krav på social kompetens, kunna få överblick över vad som ska hända samt att personen är insatt i ämnet. I detta fall handlar det framförallt om att hålla i en röd tråd, se till att tider följs och att åhörarna förstår sammanhanget.

Exempel då Pelle Thörnberg varit moderator

Almedalen 2014
Under Almedalsveckan arbetar ett flertal moderatorer. Dess uppgifter kan variera något men handlar sammantaget om att föra samtalet vidare, hålla i den röda tråden och vara neutral oavsett vilka åsikter som framförs från scen. Under denna vecka ledde Pelle samtal med Lunds Univsersitet, Nordic Choice Hotell och Sveriges Läromedelförfattares förbund / Lärarnas Riksförbund.

För journalister inför Brasilien VM
Medieinstiutet och Sportjournalistförbundet höll ett halvdagsseminarium för journalister som skulle åka till Brasilien och följa VM. Genom olika deltagare förmedlades information och erfarenheter av fotboll, landet och kulturen. Detta för att journalisterna skulle få en kontext för kommande uppdrag.

Köpa hemsida – hur hittar du rätt leverantör

Online närvaro är viktigare än någonsin förut, inte minst i pandemi-tider. Som företag har man under senaste året löpt risken att gå under, om man inte funnits online. För att locka kunder, få exponering och trovärdighet, gäller det att köpa en hemsida som är snygg och sökmotoroptimerad. Det kan vara svårt att skapa en hemsida själv och därför kan det vara bra att köpa en hemsida gjord av en digitalbyrå för att se till att företaget växer till dess största potential.

När man vill köpa hemsida gäller det inte bara att den är snyggt upplagd, det finns många andra faktorer som spelar in för att optimera hemsidan. Det handlar bland annat om:

  • Sökmotoroptimering
  • UX – användarvänlighet
  • Mobilanpassning
  • Genomgående marknadsstrategi

Professionella digitalbyråer för köp av hemsida

Det finns många byråer som specialiserat sig på att bygga hemsidor. Men det betyder inte att alla är lika bra och professionella. Så vad ska man leta efter hos leverantörer av hemsidor när man vill köpa en hemsida?

Först och främst är det viktigt att de använder sig av marknadsföringsstrategi innan de påbörjar arbetet med hemsidan. Den ger kunden en uppfattning om vad man kan förvänta sig och hur man driver kunder till hemsidan på bästa sätt.

Något annat som en digitalbyrå bör erbjuda är att göra specialdesignade hemsidor. Detta inkluderar att de kan bygga kod från grunden. En del företag som säljer hemsidor använder sig av mallar rakt av, men det är alltid värdefullt att arbeta med någon som har en kodare in-house och som verkligen vet vad denne pysslar med. WordPress är alltid en bra väg att gå, men med en kodare i bakfickan så kan man alltid fixa extra grejer som kan behövas. Det innebär också att digitalbyrån kan optimera sidan för just din verksamhet.

Köpa sökmotoroptimerad hemsida

Till sist är det alltid viktigt att företaget har kunskap om sökmotoroptimering. Detta är en självklar del idag i att få hemsidan att synas på nätet, och är något som måste implementeras redan från första början. SEO-tänk finns med i allt från hur användarvänligt en sida byggs, ner på detaljnivå i hur texter är uppbyggda och hur bilder läggs in på sidan.

Interim IT-chef kan vara en lönsam resurs

Interim IT-chef kan vara en lönsam resurs

För ett företag kan det ofta göra en väldigt stor skillnad när man rekryterar en extern person till en tung befattning. En sådan rekrytering kan göra skillnad på riktigt men det kan samtidigt finnas många hinder som gör det svårt att tillsätta en tyngre befattning på heltid. Att då ta in en interim IT-chef kan vara lösningen på detta problem. Genom att göra på det viset bryggar man igen den lucka som finns i bemanningen samtidigt som det rör sig om en tidsbegränsad lösning i en kris eller av andra skäl under en övergångsperiod.

När ett företag befinner sig i förändring krävs nämligen ofta nya färdigheter och kunskaper samt en expertis som inte nödvändigtvis redan finns bland de befintliga anställda. Och utan dessa ingredienser kan företagets tillväxt, hållbarhet och i vissa fall överlevnad vara hotad. Att då ta in en interim IT-chef kan alltså vara det logiska alternativet till att permanent tillsätta en chef för IT-organisationen.

Upplevda nackdelar med att nyttja en interim IT-chef

Ibland finns en inneboende motvilja mot att använda sig av en interim IT-chef. Det finns flera olika faktorer som kan ligga bakom denna motvilja, däribland dessa:

  • Kostnaden.
  • Man kanske inte vill ta in en person utifrån.
  • Det kan finnas en villfarelse att en interim IT-chef inte är lika hängiven företaget som en permanent chef.

Det kan dock vara lönsamt att använda sig av en interimschef

Ovan nämnda nackdelar med att ta hjälp av en interimschef kan ha en viss betydelse. Men när man tar hänsyn till den totala kostnaden inklusive alla dolda kostnader kan det vara ekonomiskt försvarbart att välja en Brightmill interim IT-chef framför en permanent sådan. En stor fördel är att du ofta kan anställa en interimschef på projektbasis under en väldigt begränsad tidsperiod, vilket gör att företaget kan spara en del pengar genom att tillsätta en tillfällig chef.

Det går dessutom väldigt snabbt att tillsätta en interimschef – det rör sig vanligtvis om dagar snarare än veckor eller månader. Och som du säkert känner till är tid pengar i affärsvärlden, så att genomgå en utdragen rekryteringsprocess är sällan optimalt i slutändan.

Fri surf – vad innebär det

Fri surf innebär att man har obegränsat med surf eller att operatören tillåter allra minst 999 GB/mån vilket är detsamma som fri surf.

Vem passar abonnemanget

Abonnemanget passar bra:

  • För dem som förbrukar stora datamängder. Det bör framförallt väljas av dem som använder närmare 100 GB i månaden, annars bör ett billigare abonnemang väljas.
  • Vad som görs på nätet spelar också stor roll, om kunden streamar många filmer och serier eller laddar ner stora filer används mycket data. Då är ett abonnemang med fri surf något att överväga.
  • Om kunden inte har bredband hemma utan använder mobildatan som den primära källan till internet är fri surf användbart.
  • Kontrollera räkningarna för att se hur mycket som används varje månad för att avgöra hur mycket surf som behövs.

Fri surf utomlands

Fria samtal och sms ingår i mobilabonnemang med fri surf och det spelar därför ingen roll vilken operatör som levererar mobilabonnemanget. Dessa abonnemang går att utnyttja utomlands men kunden har inte tillgång till lika mycket surf som hemma. År 2017 avskaffades roamingavgifterna inom EU och EES vilket möjliggjorde användande av mobilabonnemang till samma kostnad som i Sverige på utlandsresan. Det mobiloperatörerna gjort är att begränsa surfmängden. Viktigt att veta är att operatörerna inte får ta ut någon extra kostnad för att abonnemanget används utomlands.

Begränsningar när man har fri surf

Idag är det vanligt att surfen är begränsad till 20–50 GB/dag vilket är ett högt tak och de operatörer som har denna begränsning brukar skicka ett sms till kunden när taket överskridits. Det går oftast att göra en kostnadsfri påfyllning genom att smsa sin operatör. Övriga begränsningar beror på operatörens policy, vissa användare blir avstängda om de missbrukat abonnemanget olika sätt. Om kunden använder abonnemanget normalt är detta dock inga problem. Skillnaderna i pris hos operatörerna beror framförallt på nätet som operatören använder och om det finns någon bindningstid.

Surf i en månad

Om fri surf skulle behövas i en månad rekommenderas det att kunden byter till ett abonnemang med fri surf, det vanligaste är att bytet kan ske hos samma operatör direkt och att mellanskillnaden för abonnemanget debiteras på nästa faktura.

Bolagsspecialisten låter dig köpa bolag med historik

Bolagsspecialisten låter dig köpa bolag med historik

Med hjälp av ett lagerbolag kan du starta ditt företag snabbt och enkelt samtidigt som bolaget omedelbart får en högre trovärdighet. Även dina leverantörer och kunder kommer sannolikt att ha ett större förtroende för ett företag med en längre historik av verksamhet. Genom att använda dig av Bolagsspecialisten och deras tjänster kan du därmed enklare upprätta affärsrelationer med allt från banker till leverantörer. Detta är en av de stora fördelarna med att köpa ett färdigt bolag med affärshistorik, du kan läsa mer om detta på https://www.bolagsspecialisten.se/lagerbolag/.

Så kan Bolagsspecialisten hjälpa dig att snabbt komma igång

En av de stora fördelarna med att köpa ett färdigt lagerbolag från Bolagsspecialisten är att bolaget ifråga redan är registrerat hos Bolagsverket. Det har redan en befintlig affärshistorik och alla intressenter kan kontrollera att företaget existerar och är verksamt. Detta är en stor fördel för dig som snabbt vill komma igång med din nya affärsverksamhet.

Det finns flera fördelar med att köpa ett bolag som redan har en befintlig historik:

  • När du startar ett nytt företag kan det vara svårt att upprätta olika sorters kontakter då du betraktas som ett uppstartsföretag. Du är ett oprövat kort och det anses ofta vara lite osäkert att ha och göra med ditt företag. Till exempel kan det vara svårt för det nya företaget att få ett banklån då det inte finns någon historik för långivaren att ta hänsyn till i sin kreditbedömning. Därför kan det vara väldigt fördelaktigt att köpa ett färdigt lagerbolag från Bolagsspecialisten som redan existerar och har en affärshistorik.
  • Det kan även vara svårt inledningsvis att få förtroende från leverantörer på grund av att bolaget nyligen har registrerats. Men ett lagerbolag med längre affärshistorik kan få dig att framstå i bättre dager hos intressenter och på så vis påverka företagets trovärdighet i positiv riktning.
  • Du kan snabbt komma igång genom att köpa ett bolag från Bolagsspecialisten för omgående leverans. Genom att göra detta slipper du Bolagsverkets långa handläggningstid och har redan från start klart med såväl bank som F-skatt och moms. Bolaget får därmed en flygande start och är redan från dag ett redo att ta världen med storm!

Innan du hyr byggnadsställningar i Uddevalla bör du…

Innan du hyr byggnadsställningar i Uddevalla bör du…

Oavsett om Attefallshuset ska byggas eller om fönster ska kittas om behövs byggnadsställningar så att arbetet kan utföras säkert. I, och omkring, Uddevalla finns flera företag som hyr ut dessa. Kom ihåg att tänka på följande innan du hyr – eller köper…

Hyra eller köpa? Beroende på storlek

Om hyra eller köpa är bäst beror främst på hur ofta som byggnadsställningarna kommer att behöva användas. De minsta skapar en arbetshöjd på upp till 2 meter och kan exempelvis även användas inomhus när målning av tak ska genomföras eller tapetsering i trappen ska ske. De större, som främst används vid takarbeten, kommer däremot inte användas lika ofta.

Är det mindre byggnadsställningar kan det alltså vara ett alternativ att köpa istället för att hyra. I Uddevalla säljs dessa hos de flesta byggvaruhus samt hos återförsäljare av verktyg.

Pressa priset tillsammans med grannen

Det är primärt tre faktorer som påverkar vad kostnaden kommer att bli:

  • Storleken

Att hyra för stora byggnadsställningar innebär en onödigt hög kostnad. Samtidigt kan för små ställningar göra jobbet väldigt komplicerat. Ska villan målas om finns en stor fördel om ställningarna täcker hela långsidan. Därmed behöver den inte flyttas under målningens gång.

  • Hur länge de ska hyras?

Självklart blir det dyrare ju längre de ska hyras. Men samtidigt blir det billigare per dag. Om ställningar hyrs en månad kan det exempelvis vara billigare än om det sker 24 dagar. Detta utifrån att månadspris kan användas istället för dagspris.

Det innebär även att totalpriset kan pressas genom att flera grannar går ihop och skapar ett schema över sommaren. Kanske kan byggnadsställningarna hyras under 3 månader och användas av flera under denna tid. Utslaget per person blir det betydligt billigare än om varje person skulle hyra 3 veckor var.

  • Ska företaget även leverera, montera och hämta?

De företag som hyr ut byggnadsställningar i Uddevalla erbjuder ofta utkörning. Vid hyra över en viss nivå kan det till och med ingå fri utkörning inom Uddevalla. Vid hyra av de större ställningarna kan det även vara genomtänkt att beställa montering. I annat fall kan det ta en hel dag, eller flera dagar, att montera dessa. Tid som annars hade kunnat läggas på själva renoveringen.

Jämföra priser på byggnadsställningar i Uddevalla

  1. Behov

Börja med att mäta hur stora byggnadsställningar som behövs.

  1. Samarbete

Kolla med grannar om ni ska hyra tillsammans.

  1. Offert

Kontakta flera företag i Uddevalla och ställ offerterna mot varandra.