Bor du i Norrköping och vill byta assistansanordnare?

Är du inte nöjd med det assistansbolag du har idag? Även om de var duktiga förr så kan förutsättningar ändras både för dig som brukare och för assistansbolaget. Är det första gången du ska välja assistansanordnare i Norrköping eftersom du nyss flyttat hit? Ta hjälp av en assistansförmedling

Jämför privata assistansanordnare i Norrköping

Vill du jämföra och få in förslag från flera assistansanordnare i Norrköping bör assistansförmedling vara den enklaste vägen. Detta genom att tjänsten är gratis, enkel att använda och betydligt snabbare än att själv genomföra jämförelsen.

Däremot sker enbart jämförelse av privata assistansbolag vilket innebär att kommunen inte kommer presenteras som ett alternativ. De som även funderar över att ha Norrköpings kommun som assistansanordnare kan först göra en jämförelse via assistansförmedlaren och sedan jämföra detta mot vad kommunen erbjuder. Det finns nämligen inte något krav på att något av assistansbolagen måste väljas även om jämförelsetjänsten används.

Då passar förmedling

Assistansförmedling passar dig som vill välja eller byta assistansanordnare utan att själv redan vara säker på vilket bolag som ska väljas. Du kanske precis blivit beviljad assistans eller flyttat till Norrköping. I detta fall har du ingen erfarenhet av vad de olika assistansanordnarna i staden kan erbjuda.

Det kan då vara tryggt att vända sig till en förmedlare som är väl insatt i de olika bolagens arbetsupplägg och vad de kan erbjuda. Förmedling passar dig som inte redan vet vilket bolag som du vill ha hjälp från.

…och då kan du låta bli

Om du redan vet vilken assistansanordnare som du önskar behöver inte hjälp tas in från assistansförmedlingen. Du kontaktar istället det anordnare som du vill ha hjälp av för att se om detta är möjligt. Generellt hjälper de till med att kontakta din nuvarande anordnare och ordnar med en smidig övergång. Vill du behålla dina assistenter är detta ofta möjligt. De blir nu istället anställda av den assistansanordnare som du valt.

Välja kommunen som anordnare

De allra flesta som har personlig assistans väljer att få denna hjälp via ett assistansbolag. I Sverige är riksgenomsnittet ungefär 70 %. Men det finns även andra alternativ att välja på.

  • Kommunen som utförare av personlig assistans
  • Kooperativ där man gemensamt delar på administration
  • Själv vara arbetsgivare

Önskas kommunen väljas som utförare kontaktas Vård- och omsorgskontoret i Norrköping varpå de kan svara på frågor samt hjälpa dig att byta till dem.

Hjälp med konstruktionsritningar, bygglov eller kontrollansvarig?

Hjälp med konstruktionsritningar, bygglov eller kontrollansvarig?

Första steget, inför ett större byggprojekt, är att söka bygglov och inför detta skapa de konstruktionsritningar och andra dokument som behöver skickas med ansökan. Därefter behövs projektledning och en kontrollansvarig. Byggkonsulter kan hjälpa till hela vägen – förutom att genomföra själva byggnationen.

Konstruktionsritningar

Konstruktionsritningar är mycket detaljerade ritningar som visar hur huset är uppbyggt. Med hjälp av dessa kan kommunens handläggare kontrollera att byggnationen uppfyller de byggnadstekniska regler som gäller för just den byggnaden.

Dessa kan användas till:

  • Bygglovsansökan – Efterfrågas generellt vid större projekt
  • Offerter – Konstruktionsritningar har all det underlag som krävs för tydlig offert från byggbolagen
  • Material – I ritningen framgår det, ner till minsta detalj, vad för slags material och dess dimension som ska användas.

Bygglovsritningar

När bygglov krävs är det en rad olika ritningar och dokument som ska skickas in, däribland konstruktionsritningar. Inom bygglovsritningar hittas även fasadritningar, situationsplan och planritningar. Därmed visas hur byggnationen kommer att se ut från flera olika håll och i förhållande till närliggande byggnader.

Vilka bygglovsritningar som måste skickas in med ansökan beror på vad som ska byggas. I vissa fall behövs de inte ens. Det gäller exempelvis när en friggebod ska byggas på en villatomt.

Kontrollansvarig

Kontrollansvarig behövs vid medelstora och stora projekt. Det behövs däremot inte om en privatperson vill genomföra en mindre tillbyggnad eller exempelvis bygga en altan med tak. Det är byggnadsnämnden i kommunen som avgör om ansvarig behövs eller inte.

En enkel lösning är att anlita ett konsultbolag som tar på sig rollen som kontrollansvarig. De tar därmed över ansvaret och kan kontrollera att det sker enligt gällande lagar och branschregler.

När en kontrollansvarig ska anlitas är det viktigt att dessa är certifierade och behörig utifrån projektets omfattning. Detta brukar anges på byggkonsulternas hemsida.

Energiberäkningar

Energiberäkningar handlar om att beräkna fastighetens energibehov vilket därmed kan påverka hur den ska konstrueras. Att göra så energisnål fastighet som möjligt gynnar inte bara miljön utan även ekonomin. Detta både utifrån att det blir mindre kostnad för uppvärmning och för att det går att få bidrag och lägre ränta på lån vid energisnåla fastigheter. En energiberäkning visar bland annat:

  • Vilket behov av värme finns i fastigheten?
  • Hur kan värmebehovet effektiviseras?
  • Beräkning av U-värdet

De företag som erbjuder konstruktionsritningar och bygglovshandlingar kan generellt hjälpa till under hela processen. Från ritning och bygglov till projektering och kontroll.

Hur ni får in pengar till laget

För att ett idrottslag med barn ska kunna genomföra en resa, cup eller liknande kan det behövas extra pengar utan att varje barns familj själva ska behöva betala för det. Det finns flera sätt att tjäna pengar till laget, såsom att sälja diverse saker. Det kan vara allt ifrån strumpor och underkläder till doftljus, korvar, kakor och lotter.

Idag finns det flera internetbaserade företag som erbjuder försäljningslösningar för just juniorlag inom idrott eller för skolklasser. På hemsidorna framgår det vad det är man ska sälja och hur mycket utdelning det ger. På vissa företag kan man göra en enkel uträkning och se hur många av produkten som var barn behöver sälja för att laget ska nå upp till sin budget för resan.

Så här går det till att tjäna pengar till laget

Ofta kan föreningen välja om man vill sälja produkter direkt, exempelvis under matcher och tävlingar, eller om man vill sälja via katalog som vid postorder. Företagen som erbjuder detta står för kostnader tills försäljningen är färdig, vilket innebär att föreningar inte behöver ligga ute med pengar. Är det något som inte blir sålt så har man fria returer på det. Det är alltså helt riskfritt att sälja produkter från ett företag som specialiserat sig på detta, och varorna marknadsförs som lättsålda.

Hur mycket får laget?

Hur stor vinningen blir varierar självklart från lag till lag och hur köpstarka anhöriga man har omkring sig. Vissa företag erbjuder 50 procent av vinsten till laget, medan andra företag har andra beräkningar. Det är inte ovanligt att ett lag tjänar omkring 15000 kronor beroende på vilket företag och produkt man väljer att sälja, samt hur många man är i laget.

Att tänka på:
· Vad som givetvis är viktigt är att man inom laget har ett tydligt och gemensamt mål med försäljningen.
· Att man vet hur mycket man behöver komma upp i för att kunna åka på sin resa.
· Att alla är villiga att hjälpa till att tjäna pengar till laget.
· Att man har god tid för att samla ihop pengarna innan stundande resa eller cup.
· Att alla vet vad pengarna ska gå till och känner motivation att lyckas med försäljningen på grund av det roliga som väntar.

Läs mer om kirratochklart

Kösystem

Att stå i kö är något svenskar är otroligt bra på. Vi är lydiga och respekterar kölappar och system. Alla vet hur otroligt enerverande det är när någon tränger sig före och därför vill de allra flesta inte vara den personen. Men att vi är duktiga på att stå i kö innebär inte att vi gillar det. Och det finns såklart massor av annat som man hellre skulle lägga tiden på. Med Q-Channel slipper du det jobbiga med kösystem men behåller förmånen av att behålla din plats.

Appen har funnits sedan 2008 och fungerar i både Apple och Android. Vi vänder oss i första hand till företagen som måste ladda ner och installera appen för att deras kunder sen ska kunna ta del av det. Med pedagogisk och enkel information direkt i mobilen får kunderna en överblick över hur de ligger till i kön. Som admin kan du modifiera mjukvaran så att den får det utseende som du vill.

I appen kan kunderna ta en digital kölapp och sedan se i realtid vilken kassa som betjänar, vilket nuvarande nummer som betjänas och beräknad väntetid. På så sätt kan kunderna enkelt traska runt i köpcentret, fortsätta avnjuta sin lunch eller prata i telefon i ett viktigt jobbsamtal eller med en vän – utan att kötiden påverkas det minsta. Givetvis gäller det att vara nära så att du hinner till kassan då det är dags för det aktuella numret att betjänas.

Skräddarsy utseende

Q-system bygger på användarvänliga appar där layot och funktioner kan anpassas efter användningsområdet. Layout och funktioner skräddarsys efter företagens önskemål så att det ska passa just era kunder. Själva grundfunktionen är densamma för alla – att människor ska slippa stå i fysiska köer. Med Q-Channel frigörs massor av tid som gör att folk hinner mer under dagen.

För er som företag gör det också att ni med hjälp av statistiken från köerna får en bättre och tydligare bild över hur mycket som av er tid som går åt till vilka typer av kassor, var ni behöver bemanna mer eller mindre och ungefär hur lång tid saker och ting tar. För kunderna upplevs kötiden som kortare eftersom de hinner med annat och på sätt blir effektivare och för er som företag blir ni mer effektiva av att kunna bemanna mer efter behov.

Följ sneaker-lanseringskalendern från Nike

Följ sneaker-lanseringskalendern från Nike

Vill du ha nya sneakers? Nyfiken på vad Nike kan erbjuda för skor? Följ Nikes Sneaker lanseringskalender där alla kommande skomodeller presenteras.

Även om Nike är ett sportmärke som är extremt stort inom träningskläder så är det främst skor som många förknippar märket med. Det var även skor som man en gång började producera innan det breddades till en mängd olika sportprodukter.

Utöver att sälja via återförsäljare går det även att både köpa produkter via dess egna webbplats samt läsa om kommande nyheter. För dig som tycker om dessa skor rekommenderas inte minst deras lanseringskalender.

Nyheter och lanseringskalender

I lanseringskalendern presenteras de skor som kommer att komma ut på marknaden under året. Istället för att släppa årets hela kollektion på en gång har de ”dragit ut på det” och skapat en kalender som presenterar ett par skor per dag under en längre period.

Den 12:e mars 2020 lanserades exempelvis Air Force1 för kvinnor i Laser Orange samt Air Force 1 för kvinnor i Summit White/University Red. Det behöver alltså inte vara en helt ny modell utan kan lika gärna innebära att en ny färg lanseras på en redan befintlig sko från Nike.

Meddela mig tack

Hittar du en sko du vill ha – men det är lång tid kvar till lansering? Det bästa är då att ladda hem deras app och lägga in en avisering på just den skon. När den lanseras kommer en lite pushnotis och mer information kan läsas direkt i appen. Via appen går det även att spara storleksinformation, tidigare köp och annan information som underlättar kommande köp. Det går däremot inte att bara fylla i sin mailadress på hemsidan för att få notis – vilket hade varit en smidig lösning. Men Nike vill prioritera appen – vilken ändå laddas hem av många som uppskattar märkets skor.

Kort framförhållning

Önskar du se vilka skor från Nike som kommer att lanseras ett par månader framöver? Det går inte via denna lanseringskalender. Det negativa är nämligen att de bara presenterar några veckor i taget. I början av mars 2020 gick det exempelvis bara att se lanseringar fram till den 14:e mars. För den inbitne Nike-älskaren hade det säkerligen varit uppskattat att kunna se ytterligare lanseringar framöver.

Säkerhet med säkerhetsdörrar

Att ha en inbrottssäker dörr innebär att risken för inbrott via entrédörren minskar avsevärt. Men det är skillnad på dörr – och dörr. Vilken säkerhet som dessa dörrar skapar visar en jämförelse av inbrottssäkra dörrar från Woodsteel.

Ljudreducerande säkerhetsdörrar

En säkerhetsdörr måste inte vara ljudreducerande men ofta är de detta. Inte minst tack vare den robusta konstruktion som de har. På exempelvis hotell används ofta dörrar som både är brandsäkra och ljudisolerande för att skapa både trygghet och bekvämlighet. De inbrottssäkra dörrarna från Woodsteel är ljudisolerade till 44dB men detta kan alltså variera mellan olika modeller.

Inbrottsskydd

Att ha en inbrottssäker entrédörr är ett första steg för ett säkrare boende. För de som bor i lägenhet (någon trappa upp) är det den enda vägen in vid inbrott. Därmed bör man lägga störst fokus på denna dörr. De som bor i villa eller radhus kan självklart installera inbrottssäker dörr men man bör då även se över andra delar av bostaden så som fönster och altandörr. Kanske bör det även kompletteras med hemlarm?

Inbrottsskyddet som dessa dörrar erbjuder klassas i olika nivåer. Säkerhetsklass 3 är vad som främst används för bostäder hos privatpersoner.

Skydd mot brand och brandgaser

I Boverkets byggregler finns det tydliga regler kring hur mycket en dörr ska kunna stå emot brand och brandgaser. Även här finns olika nivåer på säkerhet. Fördelen med dessa dörrar är därmed att en bred säkerhet skapas – inte bara skydd mot inbrott.

Säkerhetslås kan ingå

inbrottssäkra dörrar från Woodsteel ingår alltid säkerhetslås. Ett komplett paket som gör att inte kunden minskar säkerhet med ett ”svagt” låssystem. I likhet med de övriga funktionerna och detaljerna på dörren har dessa låssystem vissa regler som måste vara uppfyllda för att de ska kunna klassas i den säkerhetsklass de är i.

Installation bör alltid väljas

En del återförsäljare av inbrottssäkra dörrar väljer att enbart sälja dessa tillsammans med installation. Andra låter kunden välja om installation även ska ske på egen hand eller om en montör ska komma ut och genomföra detta. Här bör man sätta säkerheten först. Det räcker med en mindre felaktighet i installationen så kommer dörren inte ge den kompletta säkerhet som utlovas. Detta gäller både säkerhet kring inbrott och brand. Är det värt att ta den risken?

Är det bra att vidareutbilda sig?

En fråga som ofta ställs när det pratas om utbildning är hur vida det är värt att skaffa sig en högre utbildning eller inte. Många år i skolbänken innebär för dom allra flesta även ett stort studielån som kanske tar hela arbetslivet att betala tillbaka. Av den anledningen kan man fråga sig om det är värt det och för att ta reda på det finns flera vinklar att se det hela ifrån.

Stort lån – mycket pengar

Som student behöver man givetvis en inkomst för att överleva och vid heltidsstudier är det svårt att hinna jobba tillräckligt för att ens ha råd med hyra, mat och andra nödvändigheter. Därför tar dom allra flesta et studielån under tiden. Men ett lån innebär givetvis att pengarna behöver betalas tillbaka, och ju längre tid man studerat desto mer pengar kommer man vara skyldig.

Ur den här synvinkeln finns det faktisk dom som väljer att inte läsa en högre utbildning. Man tycker, eller tror, att det helt enkelt inte lönar sig eftersom lånet kommer bli så pass stort. Ett annat argument till att det kanske inte är värt att spendera både tid och pengar på att studera är att man faktiskt inte är garanterad att få ett jobb inom området.

Utbildning ger större chans till jobb

En annan vinkel att se det hela ifrån är att man trots allt faktiskt har större chanser att få jobb om man också har en utbildning. Dessutom kan man få jobb inom ett område som verkligen intresserar en, även om det som tidigare nämnt inte är någon garanti.

En utbildning kan också göra att man får en högre lön och även om en del av den går till att betala tillbaka studielånet så kan man tänka att det har gett den kompetens som behövs för att bemästra drömjobbet.

Kostsam men bra investering

Ett lån kan givetvis kännas skrämmande. Lån är något man vill ha så lite av som möjligt i livet men att investera i sig själv och en utbildning som man intresserar sig av, och som kan ge möjligheter till ett jobb man annars bara kan drömma om gör att det faktiskt kan vara värt det. Givetvis är det en smaksak hur man väljer att se på det – för någon kanske det är mer värt att köpa en ny bil för pengarna medan någon annan ser det som en trygg investering för framtiden.

Denna sida erbjuder en uppsjö vidareutbildningstillfällen inom näringslivsområdet.

Undvik detta vid catering i Stockholm

Att boka en firma som tar hand om din catering i Stockholm är en smal sak, eller hur? Tyvärr är det inte alltid lika enkelt som man skulle kunna föreställa sig. Även om själva konceptet i sig inte är särskilt komplext, kan processen kring förfarandet ibland visa sig vara omständig. Om du aldrig tidigare har varit i kontakt med en cateringleverantör, vet du förmodligen inte riktigt vad du har att vänta dig. Genom att undvika att falla i nedanstående fallgropar kan du dock undvika några av de vanligaste misstagen.

Att inte tajma leveransen på rätt sätt

Ett vanligt problem när man beställer catering i Stockholm är att man som kund inte inser vikten av tajmingen. Om maten levereras alltför tidigt är risken stor att maten inte är varm eller fräsch när den väl ska avnjutas. Skulle maten istället levereras för sent blir du tvungen att hantera hungriga och lättretliga gäster. Ingen gillar att gå hungrig längre stunder och det är inte heller roligt att bli utpekad som syndabock när det visar sig att maten dröjer.

Det allra bästa är att låta maten levereras cirka 30 minuter före måltiden. Om ditt evenemang har väldigt många gäster, kanske uppemot 500 sådana, kan det istället vara bra att låta cateringfirman leverera maten omkring 45 minuter till en timme innan det är dags att äta.

Att inte tillgodose alla gästers behov

Ett annat vanligt misstag vid catering i Stockholm är att man inte tar hänsyn till att vissa gäster har matallergier eller går på dieter där vissa livsmedel är uteslutna. Det kan till exempel vara en god idé att förse gästerna med ett vegetariskt alternativ (och kanske även ett glutenfritt sådant). I annat fall kan det lätt bli dålig stämning när gästerna inser att de inte kommer kunna äta den mat som serveras.

Att missräkna behovet av mat

Det tredje misstaget som vi kommer att gå in på här är att en missräkning av kvantiteten sker. Mat är nämligen något som kan vara svårt att uppskatta, och detta gäller inte minst när du ska servera ett större antal gäster. Du bör förvisso inte överdriva mängden alltför mycket, men lägg gärna på några extra portioner utöver den beräknade kvantiteten. På så vis slipper dina gäster gå hungriga.

Tjänster hos en pr byrå

Det finns enormt många fördelar för ett företag att anlita en PR-byrå, och idag kan det nästan tyckas omöjligt att nå sina kunder om man inte har ett PR-bolag i ryggen! Genom PR-byråns expertis i att öka ett företags exponering, så maximeras chanserna för ditt företag att nå nya och gamla kunder genom det allt högre sorlande mediebruset, en stor utmaning för företag idag. På PR-byråer arbetar man med ett flertal strategiska metoder för att förbättra sina klienters PR.

Vad gör en PR-byrå?

Kanske är det värt att våga testa något annat än t.ex. reklam i väntkurer och på kollektivtrafiken – men hur ska man kunna bestämma sig för vilken PR man ska satsa på? I många fall kommer nog PR-byrån att föreslå en mängd olika medier som kan användas för att nå just den publiken som ditt företag vill kommunicera med. Genom att ligga i framkant för aktuella trender och ha ett väl utbyggt kontaktnät får PR-byrån sina klienters nya satsningar att lyfta med hjälp av t.ex. reklam på sociala medier och hemsidor, omnämnanden av influencers, sponsring eller arrangemang av lokala event för att nämna några. Men även traditionell exponering som t.ex. reklam i radio eller tv, i aktuella dagblad och tidskrifter, ofta kompletterat med affischering, är väl beprövade PR-metoder som i vissa fall kan vara minst lika effektiva för företagets PR. Det gäller att använda alla tänkbara kanaler för PR för att nå de bästa resultaten — det vill säga att kommunicera med flest kunder i företagets målgrupp. Om ditt företag vill förnya sin kundkrets kan ett mycket effektivt sätt vara att använda PR-tjänster från en PR-byrå, som tar fram en specifik strategi för just ditt företag.

Fördelar med att anlita en PR-byrå

Att anlita en PR-byrå i Stockholm kommer att ge mängder av nya idéer om hur ditt företag bäst ska arbeta med PR. En strategisk inledning är att definiera vilka kunder företaget vill nå genom sin PR-satsning, och med den bakgrunden sedan välja rätt marknadsföringskanaler. Detta är typiska exempel på PR-byråernas expertområden — om det känns svårt är det bara att söka upp närmaste PR-byrå och boka in ett möte för att få professionell hjälp med PR och marknadsföring!

Tid för vaccination

Oavsett om du ska resa utomlands eller om du helt enkelt är osäker på vilka vaccin du tagit, kan du det vara bra att kolla upp det. Hos hemsidor som Svea Vaccin kan du bland annat se vilka vaccin som rekommenderas utifrån resmål. Det finns mängder av allvarliga sjukdomar i världen och just därför är det viktigt att kolla upp vilken sorts vaccination i Stockholm som du behöver. Det är lätt hänt att glömma vilka vaccin man redan tagit, dock kan du kolla in Folkhälsomyndighetens lista över vaccin och år. Här står det tydligt vilka vaccin som gavs ut utifrån årtal. Kanske har du dessutom sparat dina gamla vaccinationskort?

När ska grundvaccinen fyllas på?

Olika vaccin har olika doseringar. Vissa vaccin ger ett fullgott skydd livet ut, andra måste förnyas efter exempelvis 20 år. Några sådana vaccin är bland annat stelkramp och polio. Om du ska utomlands kan du behöva vaccinera dig mot bland annat hepatit. Detta är ett vaccin som ges i tre steg. När du tagit samtliga doser och sprutor har du också ett fullgott skydd i minst 20 år. Andra vaccin som är populära är TBE, alltså vaccin för fästingssjukan. Detta kan vara extra viktigt att vaccinera dig mot om du bor på landet eller i en del av landet där det finns mycket fästingar. Kanske har du även husdjur som utekatter? Då är det kanske extra viktigt att vaccinera dig mot just TBE.

Prata med experter

När det kommer till vaccination i Stockholm kan du vända dig till många håll för att få hjälp. Förutom att du kan vaccinera dig på sjukhuset och privata kliniker är det idag vanligt att många apotek också erbjuder drop in-mottagningar för just vaccinering av vanliga vaccin. Du kan även boka in ett möte för att få råd kring vilka vaccin man rekommenderar för olika resmål.

Vaccin och utlandsvistelser

Det är inte lätt att själv veta vilka vaccin du behöver inför resan. Dock kan du snabbt och enkelt hitta all information du behöver online. Du kan även besöka en vaccinationsklinik i Stockholm där du kan berätta för en sjuksköterska om vilket land du ska besöka samt hur länge du tänker vara borta.