Bli konsultsjuksköterska och stärk upp vården

En konsultsjuksköterska är ett annat begrepp för en hyrsjuksköterska eller stafettsjuksköterska. Kärt barn har som bekant många namn och det spelar ju faktiskt mindre roll vad man egentligen kallar denna yrkesgrupp. Oavsett beteckning rör det sig nämligen av sjuksköterskor som via bemanningsföretag tar på sig uppdrag inom vården. Det viktiga är istället varför du bör göra detta och vilka fördelar det har för dig.

Som du säkert känner till är det vanligt med konsulter inom många olika branscher. Konsultuppdrag kan bland annat bestå i att konsulter tas in för att hjälpa till med ett specifikt problem. Men det är också vanligt att man tar hjälp av sådana för att stärka upp bemanningen i samband med sjukfrånvaro eller arbetstoppar. Denna inhyrda kompetens är inte bara vanligt förekommande på svenska arbetsplatser utan även ett välkommet inslag på dessa.

Men varför är då konsultfrågan en sådan het potatis inom just vården? Säg det, den potatisen låter vi ligga och svalka för tillfället. Vad vi istället gör nedan är att berätta varför just du ska bli konsultsjuksköterska och bidra till att stärka upp bemanningen inom vården!

Fördelaktigt att bli konsultsjuksköterska av dessa skäl

Som konsultsjuksköterska har du till uppgift att fylla upp en plats genom ett tidsbegränsat vikariat. Det kan till exempel vara så att du ska stärka upp bemanningen hos en vårdgivare på grund av sjukfrånvaro eller annan oplanerad frånvaro. Men det kan även röra sig om att uppdragsgivaren vill kunna plana ut en arbetstopp eller att de har svårt att själva rekrytera den personal som behövs.

Orsaken till behovet spelar dock mindre roll – vad som är viktigt är att du kan komma in och bidra med din kompetens. Ett konsultuppdrag av detta slag har många fördelar och kan dessutom ofta leda till att du erbjuds en fast anställning. Uppdragsgivaren får nämligen möjlighet att “känna och klämma” lite på dig inför en eventuell rekrytering av fast personal.

Som konsultsjuksköterska kan du dessutom se fram emot:

  • Möjligheten att jobba heltid eller deltid
  • Få en personlig kontakt hos bemanningsföretaget
  • Kunna välja mellan en anställning eller att fakturera via ditt företag
  • Möjlighet till fortbildning
  • Marknadsmässig lön och bra villkor

Hur ser nutidens bästa mobil abonnemang ut?

Mobilanvändandet har onekligen förändrats mycket bara under dom senaste 10 åren – och med det har även abonnemangen förändrats. Allt som har med mobiltelefoner att göra känns nästan som dåtid och nutid, vilket leder fram till frågan – hur ser nutidens bästa mobil abonnemang ut?

Nutidens bästa mobil abonnemang – det här vill folk ha

Dåtidens mobilanvändande gick mestadels ut på att ringa och ta emot samtal, något som är långt ifrån nutidens. Idag gör man allt på sin mobil – från att ringa och smsa till att betala räkningar och underhålla sig med olika typer av appar. Dåtidens bästa mobil abonnemang krävde inte särskilt mycket av användarna men i takt med att mobilanvändandet ökade och internet och andra funktioner blev tillgängliga i telefonerna ökade också kraven och möjligheterna.

Nutidens abonnemang bjuder ofta på både fria samtal och sms, ibland obegränsat med surf och mycket annat – dessutom till relativt pressade priser eftersom konkurrensen mellan operatörerna är tuff. För den sakens skull finns dock mycket som skiljer nutidens bästa mobil abonnemang åt – alltifrån bindningstider till priser, och det kan vara bra att se över sitt abonnemang då och då, precis som man bör göra med försäkringar och annat.

Tips inför byte av abonnemang

Nutidens bästa mobil abonnemang är alltså inte likt dåtidens på något vis. Nu finns fler operatörer och mer att välja på och det är svårt att utnämna bara ett av dom som bäst, eftersom likheterna är så många. Det är till stor del en smaksak beroende på vilka behov man har men för att hitta det som är bäst för en själv finns flera bra tips. Ett bra tips är att jämföra dom punkter man själv tycker är viktigast. Det många väljer att kolla närmare på är främst följande:

  • Pris
  • Surfmängd
  • Eventuell bindningstid

Många letar efter ett abonnemang som har mycket att erbjuda men till ett lågt pris. Det är till exempel för många en självklarhet att kunna surfa obehindrat utan att surfen plötsligt tar slut likaväl som att andra vill kunna ringa och skicka sms kostnadsfritt.

För att slippa göra alla dessa jämförelser själv, oavsett vad man tycker är viktigt och inte, så finns många bra tester av just mobilabonnemang att ta del av på nätet. Den som planerar att byta eller skaffa ett helt nytt abonnemang kan alltså ha nytta av att spana in ett sådant först, för att enkelt kunna hitta det bästa.

För- och nackdelar med att köpa begagnad elektronik

Genom att köpa begagnad elektronik kan du göra en god affär – men risken är också lite större att du får något som du inte är nöjd med. I den här texten tar vi upp för- och nackdelarna med att köpa använd teknik.

Fördelar med att köpa begagnad elektronik

  • Priset. Det här är givetvis den största anledningen till att folk kan köpa begagnat. Just begagnad elektronik tenderar att falla rätt snabbt i pris, kanske delvis på grund av att många är rädda för att göra en dålig affär – att få en produkt som inte fungerar som den ska. Det här är ofta ganska svårt att kontrollera ordentligt innan man faktiskt slår till på köpet.
  • Lite äldre elektronik fungerar ofta fint. Det är lätt hänt att man alltid vill ha det senaste. Sanningen är dock att de flesta inte har behov av en maxad padda, telefon eller dator som släppts under det senaste året. För de allra flesta räcker det fint med en ”medelmodell” som lanserats under de senaste två – tre åren.
  • Bra för miljön. Generellt riskerar en hög konsumtion att påverka planeten på ett negativt sätt. Genom att handla begagnad elektronik bidrar du till att hushålla med jordens resurser.

Nackdelarna

  • Inga garantier – oftast. När du köper begagnad elektronik av en privatperson ges inga garantier. Däremot är det värt att nämna att det finns företag som köper in begagnade produkter, inspekterar dem och ger en liten garanti till kunden. Hur lång den garantin är skiljer sig mellan olika företag – så det är en god idé att jämföra på förhand.
  • Det är svårt att kontrollera att allting fungerar som det ska. Som lekman är det svårt att säkerställa att den elektronik du köper verkligen fungerar som den ska. Ett tips är att söka information på förhand om vanliga fel förenade med just den produkt du planerar att köpa. Om du till exempel ska köpa en iPad eller en iPhone är det bra att veta att det finns en fuktsensor i hörlursuttaget på äldre modeller (eller vid SIM-kortet i nyare modeller).
  • Livslängden okänd. Lite kopplat till punkten ovan – det är helt enkelt svårt att veta hur länge elektroniken kommer att fungera som den ska. I synnerhet när det gäller begagnad elektronik som telefoner eller laptops som bärs runt, så kan livslängden variera rejält.

Vad ett städbolag i Göteborg kan erbjuda ditt företag

Att erbjuda en ren och fräsch arbetsmiljö för alla är en viktig del av ett företag. Oavsett vilken bransch ni verkar inom eller hur många anställda ni har är en väl fungerande städning en väsentlig del av företaget. Tar ni dessutom emot kunder eller andra besökare kommer de snabbt bilda sig en första uppfattning av ert företag baserat på bland annat hur rent och fräscht det är omkring dem. Detta är en fördel med att anlita ett städbolag i Göteborg.

Dessutom kommer era medarbetare må och trivas bättre när det är rent, dammfritt och fritt från exempelvis fulla papperskorgar. Både tid och energi kommer att sparas när ni låter ett städbolag i Göteborg hjälpa till med städningen. Tiden kan istället läggas på verksamheten.

Olika tjänster som erbjuds av ett städbolag i Göteborg

Ett städbolag i Göteborg är så mycket mer än bara städning. Oavsett om ert företag vill ha kompletta städtjänster eller en enstaka serviceåtgärder kan ni får hjälp med detta. Behoven, kraven och förutsättningarna kan se olika ut mellan olika företag och det är därför viktigt att ni finner ett städbolag där ni står i fokus. Man brukar säga att inget jobb är för stort eller för litet!

De tjänster som kan erbjudas är bland annat:

  • Städservice. Med korrekta metoder och välutbildad personal kan ni få en god städservice av alla utrymmen på ert företag.
  • Desinficering och desinfektion. Om företaget har många anställda, får många kunder eller där personer i riskgrupper arbetar finns det många fördelar med att låta ett städbolag i Göteborg genomföra desinficering på företaget. Det finns givetvis fördelar med detta även om ovanstående inte stämmer in. Genom en elektrostatbehandling kan stora ytor täckas på ett snabbt sätt. Dessutom verkar det förebyggande och långtidsverkande mot exempelvis dålig lukt.
  • Golvvård. Gäller alla typer av golv och allt från en grundbehandling till underhåll.
  • Utemiljö. Avser allt som rör företagets utemiljö såsom exempelvis snöskottning, klottersanering, rensning av rabatter och gräsklippning.
  • Fönsterputsning. Kan till exempel vara vid enstaka tillfällen eller mer kontinuerligt.
  • Höghöjdsstädning. Detta avser olika uppdrag på hög höjd helt enkelt till exempel högtryckstvätt, målning eller mindre reparationer.

Dessutom tillkommer andra tilläggstjänster såsom tvätthantering, skötsel av växter och fruktservice. Allt för att passa just er företag.

Köp av båt förgyller sommardagar

I och med pandemin Covid19 är det omöjligt att resa på samma sätt. Sommaren måste spenderas hemma i Sverige men det behöver verkligen inte vara något negativt. Bor man nära en sjö eller har en sommarstuga vid en sjö är det ett perfekt tillfälle att investera i en båt eller kanske flera båtar.

Vattensport med båtar

En investering i en båt kommer resultera i helt fantastiska upplevelser på havet eller sjön som är betydligt mycket mer värda än att spendera en vecka charter på någon turistort. Båten går att använda hela sommaren till flera olika sorters aktiviteter. Om man även köper vattenskidor eller wakeboard är det extremt roliga sommaraktiviteter att göra med båten. Känner man inte för att ligga på stranden och sola en hel dag är dessa aktiviteter fantastiskt roliga att göra med barnen och håller de underhållna en hel dag, och det finns egentligen inget som slår känslan att komma hem efter att ha varit på sjön en hel dag. Om man inte är den aktiva typen som vill hålla på med vattensport är det otroligt mysigt att åka ut själv eller tillsammans med vänner på sjön. Då kan man åka ut med flera båtar och bara sola och bada ute på sjön i gott sällskap.

Fiske

Är man inte intresserad av att bara glassa ute på sjö och hav eller helt enkelt har ett stort fiskeintresse är ett båtinköp en fantastisk investering i sin hobby. Ett båtinköp ger helt nya möjligheter till fiske och öppnar en dörr för att komma åt fiskar som är omöjliga att fiska från strand och kanter av sjö eller hav.

Andrahandsmarknad för båtar

Eftersom det är så otroligt populärt att ha båt är det värt att veta att andrahandsmarknaden är en populär marknad att sälja vidare båten sedan om man vill. Båten tappar knappt något värde vilket är riktigt bra vid en senare försäljning. Ska man köpa en båt begagnad är det viktigt att ha koll på vissa saker.

  • Det är bra att kontrollera vem den tidigare ägaren var och att alla papper stämmer.
  • Båtmotorer är vanligt stöldgods, så fråga efter manualer och kvitton för att vara säker att den inte är stulen.

Fem olika outsourcingtjänster – och dess fördelar

De företag som erbjuder outsourcingtjänster växer över tid med antal tjänster som de erbjuder. Detta inte minst eftersom allt fler tjänster inom ett företag kan ske på distans. Nedan presenteras fem olika outsourcingtjänster och hur dessa kan underlätta vardagen för företag.

  • Leadgenerering
    Leadgenerering handlar i korthet om att söka upp de absolut mest passande kunderna och nå ut till dem. Via outsourcing kan därmed både kartläggning och kontakt med fler kunder tas.

  • Proaktiv chat
    Att ha en proaktiv chat på en hemsida ökar, enligt flera studier, konverteringen. En chat som exempelvis nås via en ”pratbubbla” längst ner på sidan. Många kunder uppskattar att snabbt och enkelt kunna skicka iväg en fråga till kundtjänst utan att behöva ringa och sitta i telefonkö eller skicka mail som inte besvaras förrän efter ett par timmar.
    Detta är även en av de outsourcingtjänster som kan vara mycket kostnadsbesparande. Personal på ett callcenter kan exempelvis hjälpa 4 – 5 företag med deras proaktiva chat samtidigt. Detta förutsatt att varje kund har relativt få kunder som använder chatten.

  • Kundtjänst
    Kundtjänst är troligtvis den tjänst inom outsourcingtjänster som de flesta förknippar med outsourcing. Ett externt företag kan ha hand om kundtjänst under vissa tider på dygnet eller som ett komplement vid högsäsong. Det vanligaste är även att företag väljer att ha en egen kundtjänst och sedan välja dessa outsourcingtjänster som ett komplement.

  • Utgående tidsbokning
    Med utgående tidsbokning menas att ett callcenter ringer upp kunder, eller potentiella kunder, för att boka in tider. Det kan exempelvis vara en tandläkare som låter callcenter ringa upp de kunder som behöver komma in för den årliga undersökningen. I och med att inbokning sker via telefon ökar chansen att kunden inte går till någon annan tandläkare.

  • Abonnemangshantering
    Även abonnemangshantering är en av de tjänster som är mycket vanliga. När kunder har frågor kring abonnemang ringer de ett speciellt nummer som därmed går till ett callcenter. De svarar på frågor och kan förlänga, säga upp m.m. kundernas abonnemang.

Ytterligare outsourcingtjänster

Ovan nämns fem vanliga outsourcingtjänster. Men det finns även betydligt fler. I princip kan allt arbete som kan ske digitalt, eller via telefon, outsourcas.

  • Kundsupport på specifika språk
  • Telefonsupport när enkäter ska fyllas i
  • Stöd via skärmdelning för företag

Anlita flyttfirma i Landskrona – Hur mycket kostar det?

Kostnaden för vad en flyttfirma tar för att göra jobbet kan variera beroende på vart i landet man bor, i större städer kan det vara något dyrare medan i mindre lite billigare. I en medelstor stad som Landskrona bör priserna följa branschstandard.

Det är dock inte bara det geografiska läget, i det här fallet i Landskrona, som påverkar prisbilden. Annat som kan påverka priset som en flyttfirma tar för jobbet kan vara:

  • Vad som ska göras. Vill man ha hjälp med packning, nedmontering, bärhjälp och städning eller kanske bara bärhjälp och transport?
  • Hur det ska göras. Beroende på storleken på transportbil och längden på transportsträckan kan priserna variera.
  • Material. Till exempel kartonger och emballage.

Vill man hålla nere kostnaderna kan man försöka att förbereda flytten så gott det går själv. Till exempel genom att packa ner saker i kartonger, emballera ömtåliga saker och montera ned möbler. Man kan även stämma av kostnader för kartonger och emballage, är det billigare att köpa själv eller direkt av de som ska göra jobbet?

Fördelar med att anlita en flyttfirma i Landskrona är att man själv slipper göra mycket av det slitsamma arbetet. De kan till exempel hjälpa till med att packa ner bohaget med allt vad det innebär – i kartonger, emballage och nedmontering. Det finns även de företag som erbjuder städning och hjälp med att förvara delar av bohaget under tiden ens nästa boende blir ledigt och förvaringsutrymme finns där. Det finns även de flyttfirmor som till exempel erbjuder hjälp med att montera upp möbler i den nya bostaden.

Välj rätt flyttfirma i Landskrona

För att välja rätt flyttfirma kan det vara bra att fråga familj och vänner om råd, kanske har de anlitat ett företag som verkar i Landskrona och som de tyckte gjorde ett bra jobb för ett vettigt pris. Att begära offerter från olika företag kan även det vara ett bra alternativ för att få en uppskattning om vad priserna ligger på. Google är även det ett bra verktyg att använda sig av för att läsa omdömen från tidigare kunder.

Välj din flyttfirma med omsorg och en med lång erfarenhet. Det är viktigt att känna sig trygg i valet och att allt flyter på smidigt, en flytt är påfrestande redan som den är och då är det skönt att veta att det är proffs som hjälper en.

Moderator, arbetsuppgifter, kompetens

En moderator är en ledare. En person som leder en tillställning och skapar den röda tråd som krävs för ett lyckat resultat. Följande information är från Pelle Thörnbergs hemsida men gäller generellt för moderatorer.

Vad är moderator?

En moderator kan liknas med en programledare i TV. Programledaren berättar vad som ska hända, styr händelserna och hjälper deltagarna att agera. Detta kan även appliceras på en debatt. Det är två, eller fler personer, som debatterar. Men för att debatten ska få ett bra flöde krävs en professionell moderator. I annat fall kommer parterna att prata i mun på varandra och publiken inte få ut något av debatten.

För att en debatt ska fungera på ett bra sätt krävs därmed:

  • Kompetenta deltagare
  • Motiverad publik
  • Duktig debattledare

Vad krävs för kompetens?

En moderator behöver vara påläst på ämnet, vara insatt i vilka som debatterar och kunna ställa olika påståenden mot varandra. Om detta inte sker på ett bra sätt kommer personen enbart att fördela ordet mellan de olika parterna. Men i detta fall kommer inte frågorna att fångas upp och förtydligande ske till de som följer debatten. Det är till stor del detta som skiljer mellan en bra och dålig moderator.

Inte bara debatt

Ofta förknippas moderatorer med den person som leder en debatt. Men yrkesgruppen är minst lika vanlig vid mässor, föreläsningar och event. Det ställs höga krav på social kompetens, kunna få överblick över vad som ska hända samt att personen är insatt i ämnet. I detta fall handlar det framförallt om att hålla i en röd tråd, se till att tider följs och att åhörarna förstår sammanhanget.

Exempel då Pelle Thörnberg varit moderator

Almedalen 2014
Under Almedalsveckan arbetar ett flertal moderatorer. Dess uppgifter kan variera något men handlar sammantaget om att föra samtalet vidare, hålla i den röda tråden och vara neutral oavsett vilka åsikter som framförs från scen. Under denna vecka ledde Pelle samtal med Lunds Univsersitet, Nordic Choice Hotell och Sveriges Läromedelförfattares förbund / Lärarnas Riksförbund.

För journalister inför Brasilien VM
Medieinstiutet och Sportjournalistförbundet höll ett halvdagsseminarium för journalister som skulle åka till Brasilien och följa VM. Genom olika deltagare förmedlades information och erfarenheter av fotboll, landet och kulturen. Detta för att journalisterna skulle få en kontext för kommande uppdrag.

Köpa hemsida – hur hittar du rätt leverantör

Online närvaro är viktigare än någonsin förut, inte minst i pandemi-tider. Som företag har man under senaste året löpt risken att gå under, om man inte funnits online. För att locka kunder, få exponering och trovärdighet, gäller det att köpa en hemsida som är snygg och sökmotoroptimerad. Det kan vara svårt att skapa en hemsida själv och därför kan det vara bra att köpa en hemsida gjord av en digitalbyrå för att se till att företaget växer till dess största potential.

När man vill köpa hemsida gäller det inte bara att den är snyggt upplagd, det finns många andra faktorer som spelar in för att optimera hemsidan. Det handlar bland annat om:

  • Sökmotoroptimering
  • UX – användarvänlighet
  • Mobilanpassning
  • Genomgående marknadsstrategi

Professionella digitalbyråer för köp av hemsida

Det finns många byråer som specialiserat sig på att bygga hemsidor. Men det betyder inte att alla är lika bra och professionella. Så vad ska man leta efter hos leverantörer av hemsidor när man vill köpa en hemsida?

Först och främst är det viktigt att de använder sig av marknadsföringsstrategi innan de påbörjar arbetet med hemsidan. Den ger kunden en uppfattning om vad man kan förvänta sig och hur man driver kunder till hemsidan på bästa sätt.

Något annat som en digitalbyrå bör erbjuda är att göra specialdesignade hemsidor. Detta inkluderar att de kan bygga kod från grunden. En del företag som säljer hemsidor använder sig av mallar rakt av, men det är alltid värdefullt att arbeta med någon som har en kodare in-house och som verkligen vet vad denne pysslar med. WordPress är alltid en bra väg att gå, men med en kodare i bakfickan så kan man alltid fixa extra grejer som kan behövas. Det innebär också att digitalbyrån kan optimera sidan för just din verksamhet.

Köpa sökmotoroptimerad hemsida

Till sist är det alltid viktigt att företaget har kunskap om sökmotoroptimering. Detta är en självklar del idag i att få hemsidan att synas på nätet, och är något som måste implementeras redan från första början. SEO-tänk finns med i allt från hur användarvänligt en sida byggs, ner på detaljnivå i hur texter är uppbyggda och hur bilder läggs in på sidan.

Interim IT-chef kan vara en lönsam resurs

Interim IT-chef kan vara en lönsam resurs

För ett företag kan det ofta göra en väldigt stor skillnad när man rekryterar en extern person till en tung befattning. En sådan rekrytering kan göra skillnad på riktigt men det kan samtidigt finnas många hinder som gör det svårt att tillsätta en tyngre befattning på heltid. Att då ta in en interim IT-chef kan vara lösningen på detta problem. Genom att göra på det viset bryggar man igen den lucka som finns i bemanningen samtidigt som det rör sig om en tidsbegränsad lösning i en kris eller av andra skäl under en övergångsperiod.

När ett företag befinner sig i förändring krävs nämligen ofta nya färdigheter och kunskaper samt en expertis som inte nödvändigtvis redan finns bland de befintliga anställda. Och utan dessa ingredienser kan företagets tillväxt, hållbarhet och i vissa fall överlevnad vara hotad. Att då ta in en interim IT-chef kan alltså vara det logiska alternativet till att permanent tillsätta en chef för IT-organisationen.

Upplevda nackdelar med att nyttja en interim IT-chef

Ibland finns en inneboende motvilja mot att använda sig av en interim IT-chef. Det finns flera olika faktorer som kan ligga bakom denna motvilja, däribland dessa:

  • Kostnaden.
  • Man kanske inte vill ta in en person utifrån.
  • Det kan finnas en villfarelse att en interim IT-chef inte är lika hängiven företaget som en permanent chef.

Det kan dock vara lönsamt att använda sig av en interimschef

Ovan nämnda nackdelar med att ta hjälp av en interimschef kan ha en viss betydelse. Men när man tar hänsyn till den totala kostnaden inklusive alla dolda kostnader kan det vara ekonomiskt försvarbart att välja en Brightmill interim IT-chef framför en permanent sådan. En stor fördel är att du ofta kan anställa en interimschef på projektbasis under en väldigt begränsad tidsperiod, vilket gör att företaget kan spara en del pengar genom att tillsätta en tillfällig chef.

Det går dessutom väldigt snabbt att tillsätta en interimschef – det rör sig vanligtvis om dagar snarare än veckor eller månader. Och som du säkert känner till är tid pengar i affärsvärlden, så att genomgå en utdragen rekryteringsprocess är sällan optimalt i slutändan.